بررسی سرواپیدمیولوژیک بیماری هپاتیت ب در شهرستان های کوهدشت و سپیددشت در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
هپایت یک بیماری است که کبد را متورم کرده و فعالیت آن را مختل می سازد. اغلب از راه تزریق خون آلوده و فراورده های خونی آلوده منتقل می شود. این بیماری ممکن است مزمن شود و علائمی شبیه آنفلوانزا داشته باشد. خستگی، ازدست دادن اشتها، درد عضلات و مفاصل، تهوع و استفراغ از علائم بارز آن می باشد. هدف ازاین مطالعه بررسی میزان شیوع هپاتیت ب درجمعیت روستایی مناطق گراب، چغابل، پادروند و تنگ پنج بر حسب سن، جنس، شغل... ومقایسه آن با میزان شیوع در سایر مناطق مشابه استان وکشورمی باشد.
مواد و روش ها
با هدف تعیین شیوع سرمی عفونت HbsAg در مناطق گراب، پادروند، چغابل و تنگ پنج و تعیین رابطه میان عوامل شناخته شده اپیدمیولوژیک با عفونت، از جمعیت های این مناطق پس از تکمیل پرسشنامه ای که علائم بیماری هپاتیت ب در آن لحاظ شده بود نمونه خون گرفته شده و با روش الیزا مورد آزمایش قرار گرفتند.
بحث و نتیجه گیری
برمبنای نتایج بدست آمده از این مطالعه شیوع هپاتیت ب در مناطق یاد شده به مراتب بیش از میانگین کشوری(2 تا 3 در صد) بوده که با داده های نظام مراقبت بیماری در مناطق یادشده همخوانی دارد. اگرچه یافته های مطالعه الگوی اصلی انتقال بیماری را تعیین نمی کند ولی با توجه به ترکیب سنی و جنسی افراد مبتلا (نسبت تقریبا برابر در مرد وزن و فزونی ابتلاء در افراد متاهل) می توان ادعا کرد که الگو تاحدی زیاد به نفع انتقال جنسی است. ضمن اینکه کلیه گروه های سنی وجنسی درمعرض خطرآلودگی هستند اما از نظرجنس مردان(9/51 %) و از نظرسنی گروه های سنی بین 20-40 ساله بیشترین موارد ابتلا راداشته اند. شغل و سابقه تزریق خون، بعد خانوار وسابقه واکسیناسیون دارای رابطه معنی داری با عفونت HbsAg بودند.
یافته ها
از 454 فرد مورد مطالعه 227 نفر مرد و 227 نفر زن بودند (نسبت جنسی برابر) که از این عده 27 نفر (2/6 درصد) از نظر بیماری هپاتیت ب آزمایش الیزا مثبت داشتند. درمیان افراد مبتلا 14 نفر مرد (9/51 در صد) و 13 نفر (1/48 در صد) زن بودند. بیشتر موارد مثبت بین گروه های سنی20 تا 40 سال بودند. گروه های شغلی خانه دار، راننده و دانشجو بیشترین در صد ابتلا را داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!