مرور جامع روش های محاسبه بار اقتصادی سرطان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان ها بخش مهمی از هزینه های در حال افزایش مراقبت های سلامت را به خود اختصاص می دهند و سیاست گذاران به منظور تخصیص منابع در نظام های سلامت نیازمند آگاهی از هزینه های سرطان هستند. در این مطالعه روش های محاسبه بار اقتصادی سرطان تبیین می شود.
روش کار
مقالات و گزارش هایی که به صورت تئوریک و یا تجربی به موضوع محاسبه هزینه ها و بار اقتصادی سرطان پرداخته بودند، در پایگاه های اطلاعاتی معتبر Ovid Medline، Scopus، PubMed، Google scholar با استفاده از کلیدواژه های مرتبط جستجو شد و سپس روش های محاسبه هزینه ها و بار اقتصادی سرطان در مطالعات انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در محاسبه بار اقتصادی سرطان، ارزش پولی منابع استفاده شده برای درمان سرطان و فرصت های از دست رفته در اثر ابتلا به آن اندازه گیری می شود. دو رویکرد اصلی برای محاسبه بار اقتصادی سرطان، رویکرد مبتنی بر بروز و رویکرد مبتنی بر شیوع می باشد. رویکرد مبتنی بر شیوع کاربرد بیشتری دارد و نتایج آن برای سیاست گذاران مناسب تر است. در مطالعات بار اقتصادی سرطان، اندازه گیری هزینه ها از دیدگاه های مختلف می تواند صورت گیرد؛ اما در بیشتر مطالعات، هزینه ها از دیدگاه اجتماعی اندازه گیری می شود. به لحاظ مفهومی هزینه ها به چندین روش طبقه بندی می شوند که پرکاربردترین روش، تقسیم هزینه ها به سه گروه مستقیم، غیرمستقیم و نامحسوس است. رویکردهای اندازه گیری هزینه های مستقیم عبارتند از: رویکرد بالا به پایین، رویکرد پایین به بالا و رویکرد اقتصادسنجی. در محاسبه هزینه های غیرمستقیم نیز عمدتا از رویکرد سرمایه انسانی یا رویکرد تمایل به پرداخت استفاده می شود.
نتیجه گیری
علی رغم اهمیت محاسبه بار اقتصادی بیماری ها در تخصیص منابع، تاکنون در ایران مطالعات کمی در این خصوص انجام شده است. روش های ارایه شده در این مقاله می تواند برای محاسبه بار اقتصادی سرطان ها و سایر بیماری ها مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!