کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: مقایسه نظرات مراجعین، کارشناسان و مدیران برنامه

پیام:
چکیده:
مقدمه
خدمات تنظیم خانواده از مهم ترین و متداول ترین خدمات مورد استفاده زنان در سنین باروری است که برای توانمند کردن زنان برای رسیدن به اهداف باروری شان حیاتی میباشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی شهری از نظر مراجعین، کارکنان، کارشناسان و مدیران ستادی خدمات تنظیم خانواده در سطوح مختلف میباشد.
مواد و روش ها
در مطالعه ای مقطعی500 نفر از مراجعین به واحدهای بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 147 نفر ارائه دهندگان خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و 18 نفر از کارشناسان و مدیران بهداشت خانواده در سطوح مرکز بهداشت شهرستان، معاونت بهداشت و ستاد کشوری با استفاده از پرسشنامه اصلاح شده SERVQUAL مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج این مطالعه بیانگر وجود اختلاف بین خدمت مورد انتظار و خدمت درک شده توسط مراجعین در همه ابعاد کیفیت بود. از نظر مراجعین خدمات ارائه شده در مجموع اختلافی معادل 37/0- با خدمات مورد انتظار آنها داشت (001/0< p). از نظر پرسنل، کارشناسان و مدیران ستادی این اختلاف معادل 50/0- بود (001/0< p). به عبارت دیگر پرسنل محیطی و مسئولین ستادی انتظارات مراجعین را در سطح بالاتری برآورد کرده و توانایی سیستم در پاسخگویی به این انتظارات را کمتر از کیفیت درک شده توسط مراجعین برآورد کردند.
نتیجه گیری
وجود اختلاف منفی بین خدمات مورد انتظار و خدمات ارائه شده به مراجعین نیاز به توجه جدی مدیران و کارشناسان برنامه برای طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای بهبود کیفی خدمات دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!