بررسی سرواپیدمیولوژی هپاتیت B در اعضاء خانواده مبتلایان به هپاتیت B مزمن در زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه انتقال ویروس هپاتیت B در بین اعضاء خانواده، یکی از مشکلات مهم بهداشتی است و به صورتهای مختلفی رخ میدهد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت حالت ناقلی هپاتیت B و عوامل مرتبط با آن در بین اعضای خانواده ناقلین HBsAg در زاهدان انجام گردیده است.
روش ها
در این مطالعه که به روش توصیفی مقطعی و تحلیلی انجام شده است، اطلاعات مربوط به تعداد 454 نفر ناقل HBsAg مثبت و 1817 نفر از اعضای خانواده آنان بوسیله پرسشنامه و به روش مصاحبه جمع آوری شده و در پرسشنامه مورد اشاره اطلاعات دموگرافیک، آزمایشگاهی، بالینی و سوالات اختصاصی درباره اعضای خانواده ناقلین هپاتیت B طراحی گردیده و به علاوه در اعضای خانواده ناقلین، شاخصهای هپاتیت B ازجمله Anti-HBc، HBsAg و Anti-HBs در پرسشنامه درج و مورد بررسی قرار گرفته است. بعلاوه نمونه های خون از افراد گرفته شده و برای تعیین شاخص های هپاتیت B مورد آنالیز قرار گرفت و سرانجام یافته های توصیفی (همچون فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) برای آنالیز داده ها مورد استفاده گرفته است.
یافته ها
در این مطالعه تعداد 454 ناقل مزمن (66% مذکر و 34% مونث) با سن متوسط 10 ± 36 سال و 1817 نفر اعضای خانواده آنان شرکت داشتند. فراوانی HBsAg و HBcAb در اعضای خانواده به ترتیب 3/19% (351 نفر) و 1/51% (576 نفر) بود و بالغ بر 3 درصد آنان فقط HBcAb مثبت بودند. فراوانی شاخصهای هپاتیت در گروه های سنی مختلف متفاوت بود. بالاترین فراوانی HBsAg (35%) و HBcAb (32%) در گروه سنی 30-21 ساله بود. بالاترین درصد HBsAg مثبت در مادران ناقل هپاتیت B و کمترین میزان در همسران آنان یافت شد (2/53% در مقابل 4/8% p<0.001).
نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص شد که در اعضای خانواده ناقلین ویروس هپاتیت B اختلاف معنی داری بین شاخصهای سرولوژیک وجود دارد و فراوانی آن نسبت به جامعه بسیار بالاتر است. بنابراین پزشکان باید سعی کنند تمام اعضای خانواده بیماران مبتلا به هپاتیت B از جمله همسر، فرزندان، خواهر و برادر و والدین آنها غربالگری گردند و سپس کلیه افراد واجد شرایط، واکسینه شوند. علاوه بر این مشاوره قبل از ازدواج، غربالگری مادران باردار و آموزش بهداشت به اعضای خانواده ناقلین هپاتیت B مخصوصا مادران آلوده و باردار میتواند یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری باشد. سرانجام پیگیری مادران آلوده و پروفیلاکسی نوزادان آنها در پیشگیری از انتشار بیماری در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!