بررسی تاثیر آموزش شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور بر دانش، نگرش و میزان تبعیت پرستاران بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه
شستشوی دست از ساده ترین استراتژی های پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور است. اما هنوز عده زیادی از پرستاران شستشوی دست را برای پیشگیری از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور با اهمیت به حساب نمی آورند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و تبعیت پرستاران از استراتژی شستشوی دست انجام گرفته است.
روش کار
مطالعه ای نیمه تجربی بصورت سرشماری بر روی 52 پرستار بخش مراقبتهای ویژه طراحی و اجرا گردید. دانش، نگرش و تبعیت پرستاران، قبل و بعد از اجرای کارگاه آموزشی مبتنی بر شواهد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در ماه های اول و سوم با استفاده از پرسشنامه و فهرست وارسی محقق ساخته مورد سنجش و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آنالیز داده های تکراری مورد تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
اکثریت (8/80%) پرستاران مورد بررسی در زمینه شستشوی دست آموزشی ندیده بودند. پس از انجام مداخله آموزشی دانش و نگرش پرستاران در زمینه شستشوی دست افزایش معنی داری یافت (01/0 = P) و تبعیت پرستاران در حیطه شستشوی دست با محلولهای الکلی و آب و صابون نیز افزایش یافت هرچند افزایش تبعیت تنها در شستشوی دست با محلولهای الکلی معنی دار بود (04/0 = P).
نتیجه نهایی: برنامه های آموزشی کوتاه مدت در مورد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در قالب کارگاه آموزشی و بصورت مداوم در محل کار پرستاران بخش مراقبتهای ویژه می تواند دانش، نگرش و تبعیت پرستاران را در مورد شستشوی دست افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1230847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!