فهرست مطالب

مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا - سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 42، پاییز 1392)

مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 42، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی بیکمرادی، داود مردانی، علیرضا سلطانیان، مهناز خطیبان صفحات 5-13
    مقدمه
    شستشوی دست از ساده ترین استراتژی های پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور است. اما هنوز عده زیادی از پرستاران شستشوی دست را برای پیشگیری از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور با اهمیت به حساب نمی آورند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و تبعیت پرستاران از استراتژی شستشوی دست انجام گرفته است.
    روش کار
    مطالعه ای نیمه تجربی بصورت سرشماری بر روی 52 پرستار بخش مراقبتهای ویژه طراحی و اجرا گردید. دانش، نگرش و تبعیت پرستاران، قبل و بعد از اجرای کارگاه آموزشی مبتنی بر شواهد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در ماه های اول و سوم با استفاده از پرسشنامه و فهرست وارسی محقق ساخته مورد سنجش و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آنالیز داده های تکراری مورد تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    اکثریت (8/80%) پرستاران مورد بررسی در زمینه شستشوی دست آموزشی ندیده بودند. پس از انجام مداخله آموزشی دانش و نگرش پرستاران در زمینه شستشوی دست افزایش معنی داری یافت (01/0 = P) و تبعیت پرستاران در حیطه شستشوی دست با محلولهای الکلی و آب و صابون نیز افزایش یافت هرچند افزایش تبعیت تنها در شستشوی دست با محلولهای الکلی معنی دار بود (04/0 = P).
    نتیجه نهایی: برنامه های آموزشی کوتاه مدت در مورد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در قالب کارگاه آموزشی و بصورت مداوم در محل کار پرستاران بخش مراقبتهای ویژه می تواند دانش، نگرش و تبعیت پرستاران را در مورد شستشوی دست افزایش دهد.
    کلیدواژگان: پیشگیری از عفونت، شستشوی دست، عفونت بیمارستانی، عملکرد مبتنی برشواهد
  • زهرا شفیعی، سیما بابایی، محسن میر محمد صادقی، احمدرضا یزدان نیک، عبدالله نظری صفحات 14-23
    مقدمه
    جراحی قلب یک جراحی پر استرس می باشد که می تواند باعث تغییرات علائم حیاتی بیماران گردد. از این رو هدف از این مطالعه تعیین تاثیر ماساژ درمانی بر علائم حیاتی بعد از عمل بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. شرکت کنندگان این مطالعه شامل 72 بیمار واجد معیارهای ورود بستری در بخش های جراحی قلب بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان بودند که بطور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. بیماران گروه آزمون ماساژ استروک سطحی در 4 روز بعد از عمل جراحی و بیماران گروه شاهد تنها مراقبت های روتین را دریافت کردند. علائم حیاتی بیماران قبل و بعد از مداخله با استفاده از چک لیست کنترل و ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 18 و روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
    یافته ها
    مقایسه میانگین(انحراف معیار) علائم حیاتی قبل از مداخله در گروه آزمون و شاهد تفاوتی را نشان نمی داد (05/0P) بین دو گروه بود.
    نتیجه نهایی: ماساژ استروک سطحی می تواند باعث تعدیل علائم حیاتی بعد از عمل بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر شود و با توجه به سادگی و کم هزینه بودن این روش، شاید بتوان بعنوان مکمل مناسبی برای دارودرمانی و مداخلات بعد از عمل در این بیماران مورد استفاده قرار بگیرد
    کلیدواژگان: جراحی، علائم حیاتی، ماساژ
  • محبوبه احمدی دولابی، سمیرا توکلیان، علیرضا مرتضوی، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحات 24-30
    مقدمه
    یکی از روش های پیشگیری از بارداری مدرن، (دستگاه داخل رحمی) حاوی مس است که به مدت 12 سال موثر است. یکی از موانع استفاده از روش پیشگیری آی یو دی، ترس و درد ناشی از جایگذاری است. یکی از انواع داروهای بی حسی موضعی، کرم املا 5 درصد (25 میلی گرم لیدوکایین و 25 میلی گرم پریلوکایین) است. هدف از این مطالعه تعیین اثر کرم املا بر درد ناشی از جایگذاری آی یو دی است.
    روش کار
    مطالعه بر 92 زن در یکی از مراکز بهداشتی شهر همدان انجام گرفت. پس از استعمال کرم بر ناحیه سرویکس میزان درد در سه مرحله، بعد از بکارگیری تناکولوم، بعد از ورود هیسترومتر و بعد از جایگذاری آی یو دی و خروج لوله جایگذارنده با استفاده از مقیاس دیداری صفر تا 10 سانتی متری درد اندازه گیری شد و در دو گروه مقایسه شد. برای تعیین و مقایسه میزان درد از آزمونهای تی مستقل، من ویتنی و آزمون تحلیل واریانس اندازه های مکرر و جهت بررسی همگنی متغیرهای زمینه ای از آزمون مجذور کای و تست فیشر استفاده شد.
    یافته ها
    مرحله ورود هیسترومتر به رحم به عنوان دردناک ترین مرحله تشخیص داده شد (001/0> P) میانگین درد مرحله ورود هیسترومتر در گروه املا (53/2 ± 11/3) و در گروه دارونما (31/2 ± 20/5) بود. کرم املا به طور معنی داری موجب کاهش درد در سه مرحله شد (001/0> P). نتیجه نهایی: کاربرد کرم املا بر محیط سرویکس قبل از جایگذاری آی یو دی به طور معنی داری موجب کاهش درد زمان جایگذاری آی یو دی می شود.
    کلیدواژگان: آی یو دی مسی، پریلوکایین، درد، کرم، لیدوکایین
  • طیبه آرتیمانی، مسعود خداویسی، فرزانه سلطانی، زهرا امیدی صفحات 31-39
    مقدمه
    بکارگیری احتیاط های استاندارد، بعنوان استراتژی مناسب در کنترل بیماری های منتقله از راه خون ضروری می باشد. این مطالعه با هدف تعیین بکارگیری احتیاط های استاندارد پیشگیری از بیماری های منتقله از طریق خون و ترشحات در زایشگاه های دولتی شهر همدان انجام گرفته است.
    روش کار
    این پژوهش، از نوع توصیفی- مقطعی می باشد. محیط پژوهش سه زایشگاه دولتی شامل فاطمیه، تامین اجتماعی و آیت الله بهاری بود. شرکت کنندگان به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد شرکت کنندگان شامل 23 نفر ماما، 34 دانشجوی مامایی و 15 نفر پرسنل کمکی و در مجموع 72 نفر بودند که همگی در سه زایشگاه شهر همدان در زمان جمع آوری اطلاعات در بخش مربوطه مشغول بکار بودند. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله و در دو شیفت جداگانه انجام گردید. روش جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده و ابزار گردآوری چک لیست می باشد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 16 و از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و میانگین) به منظور تفسیر نتایج بدست آمده استفاده شد.
    یافته ها
    بکارگیری احتیاط های استاندارد در پرسنل مامایی، 5/56% در سطح ضعیف و 5/43% در سطح خوب قرار داشت. بکارگیری این احتیاط ها در دانشجویان مامایی، 7/64% در سطح ضعیف و 3/35% در سطح خوب قرار داشت. همچنین بکارگیری این احتیاط ها در پرسنل کمکی 100% در سطح ضعیف قرار داشت.
    نتیجه نهایی: بکارگیری احتیاط های استاندارد توسط کارکنان از سطح خوبی برخوردار نیست. لذا، ضروری است در خصوص فراهم کردن امکانات، آموزش در مورد بیماری های منتقله از طریق خون و انجام بررسی های دوره ای چگونگی بکارگیری این احتیاط ها اقداماتی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: استاندارد، بیمارستان ها، کارکنان پزشکی، بیماری های واگیر
  • نرگس مرادی، فرحناز عبدالله زاده، آزاد رحمانی، وحید زمانزاده، ایرج اسودی، کریم قلعه بان صفحات 40-50
    مقدمه
    بیماران مبتلا به سرطان پستان نیازهای مراقبت حمایتی زیادی را در طول بیماری خود دارند و آموزش می تواند باعث کاهش نیازهای مراقبت حمایتی این بیماران گردد. تا کنون مطالعه ای در جهت آموزش به همسران بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش همسران در برآورده نمودن نیازهای مراقبت حمایتی بیماران مبتلا به سرطان پستان در تبریز انجام گرفت.
    روش کار
    بیماران شرکت کننده در مطالعه 55 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جلسات آموزش برای همسران در طی 3 جلسه برگزار شد. پرسشنامه نیازهای مراقبت حمایتی (SCNS-59) قبل از مداخله آموزشی و یکماه بعد از آن توسط زنان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون نیازهای مراقبت حمایتی زنان دو گروه تفاوت معنی دار آماری (009/0p =) داشت. همچنین، در تمام حیطه ها به جز اطلاعاتی و سیستم سلامت، حمایتی و مراقبت از بیماران و شاخص های نامشخص تفاوت معنی داری را قبل و یک ماه بعد از مداخله مشاهده شد. نمره کلی نیازهای مراقبت حمایتی بیماران در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش از نظر آماری معنی دار (001/0=p) ولی در گروه کنترل معنی دار نبود (51/0=p).
    نتیجه نهایی: نیازهای مراقبت حمایتی در زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از آموزش به همسران آنها کاهش یافت. پیشنهاد می شود برای کاهش نیازهای زنان مبتلا به سرطان از جلسات آموزشی برای افراد مراقبت کننده آنها استفاده شود.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، آموزش، همسران، نیازهای مراقبت حمایتی
  • زلیخا شکری، محمد احمدپناه*، سعادت ترابیان، محمد زارعی صفحات 51-58
    مقدمه

    بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اختلال ات روانی از علل مهم ناتوانی در جهان بوده و موجب کاهش موفقیت و پیشرفت افراد می شود. هدف این مطالعه مقایسه سلامت عمومی در زنان و مردان درمانجوی وابسته به مواد افیونی در شهر همدان است.

    روش کار

    مطالعه از نوع مقطعی مقایسه ای بوده، شرکت کنندگان در پژوهش شامل 119 نفر(59 نفر زن و 60 نفر مرد) بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی واستنباطی انجام گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که 33/53% افراد مورد بررسی در شاخص های مربوط به سلامت عمومی مشکل دارند. نتایج گروه های زنان و مردان هم به شکل مجزا نشان داد که 87/66% مردان و 73/59% زنان درمانجو از سلامت عمومی برخوردار نیستند. در عین حال اختلاف نمرات دو جنس در این حوزه به شکل کلی معنی دار بود (05/0> P).
    نتیجه نهایی: یافته هاحاکی از آن است که اختلالات مرتبط با سلامت عمومی در درمانجویان مواد افیونی شایع است. لذا توجه به بعد سلامت عمومی این افراد در کنار درمانهای اختصاصی مواد افیونی ضروری بوده و غفلت از آن به شکل نادرستی در جامعه این ایده را القا میکند که مراکز ترک کارایی لازم را ندارند در نتیجه امیدواری درمانجویان به ترک و تمایل آنان را برای مراجعه به این مراکز کم می کند.

    کلیدواژگان: درمانجویان، سلامت عمومی، مراکز ترک، مواد افیونی
  • روانبخش اسمعیلی، حمیدرضا احمدی *، یدالله جنتی، علیرضا خلیلیان، فاطمه اسپهبدی صفحات 59-67
    مقدمه

    تبعیت از رژیم غذایی یکی از ارکان اساسی درمان بیماران همودیالیزی می باشد.عدم تبعیت این بیماران از رژیم غذایی، با پیامدهای بالینی وخیم تر همراه خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ارتباط حمایت اجتماعی درک شده و خودکارآمدی بعنوان عوامل موثراحتمالی درتبعیت ازرژیم غذایی در بیماران همودیالیزی می باشد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی 203 بیمار تحت درمان با همودیالیز شرکت داشتند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیکی، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی درک شده، پرسشنامه راهبردهای ارتقای سلامتی و پرسشنامه خودگزارش دهی رفتارپیروی دربیماران کلیوی بود. نشانگرهای آزمایشگاهی/بالینی از جمله فسفر سرم، پتاسیم سرم و اختلاف وزن بین دو جلسه دیالیز از روی پرونده بیمار ثبت گردید. اطلاعات گردآوری شده توسط ضرایب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی درک شده و خودکارآمدی با تبعیت از رژیم غذایی به روش ذهنی ارتباط معنی داری وجود دارد (001 / 0= P). همچنین بین حمایت اجتماعی درک شده با میزان فسفرسرم (023 / 0= P) و پتاسیم سرم (043 / 0= P) و بین خودکارامدی و اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز ارتباط معنی داری وجود داشت (004 / 0= P).

    نتیجه نهایی

    براساس یافته های مطالعه، بیماران برخورداراز حمایت احتماعی درک شده و خودکارآمدی بالاتر، تبعیت بیشتری ازرژیم درمانی داشتند، بنابراین پیشنهاد می گردد پرستاران برنامه های آموزشی را به منظورارتقاء حمایت اجتماعی درک شده و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بکار برده وازاین طریق پیروی از رژیم درمانی را افزایش دهند.

    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی درک شده، خودکارآمدی، تبعیت از رژیم غذایی، همودیالیز
  • سید محمد مهدی هزاوه ای، ملیحه طاهری، بابک معینی *، قدرت الله روشنایی صفحات 68-76
    مقدمه

    شایع ترین سن ابتلا به اختلال رشد بدلیل انتقال سریع از تغذیه انحصاری با شیر مادر به مصرف سایر گروه های مواد غذایی، 6 تا 12 ماهگی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر اختلال رشد کودکان 6 تا 12 ماهه در شهر همدان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت.

    روش کار

    در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مورد– شاهدی، 100 نفر از مادران دارای کودک دچار اختلال رشد (گروه مورد) و 100 مادر دارای کودک سالم (گروه شاهد) به روش نمونه گیری تصادفی از مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان انتخاب و توسط پرسشنامه خود ساخته، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و چک لیست عملکرد مادران اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS -16 و بهره گیری از آزمونهایIndependent T-Test، Chi square، One way Anova، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    از بین متغیر های دموگرافیک، رتبه تولد (04/0=p) و درآمد خانوار (004/0= (pبا اختلال رشد رابطه معنی دار مستقیم داشت. میانگین آگاهی مادران در رابطه با اختلال رشد کودکان در گروه شاهد پایین تر از گروه مورد بود (001/=p) در بین سازه های مدل نیز سازه شدت درک شده (01/0 =p)، منافع درک شده (022/0=p) و خود کارآمدی(01/0=p) دربین دوگروه تفاوت آماری معنی داری داشت.
    نتیجه نهایی: بعد خانوار، درآمد، آگاهی مادران، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارآمدی با اختلال رشد کودکان رابطه دارد. لذا انجام مداخله آموزشی تنظیم خانواده جهت تنظیم بعد خانوار و افزایش آگاهی و خودکارآمدی مادران در زمینه نحوه تهیه غذای کمکی توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: اختلال رشد کودک، مدل اعتقاد بهداشتی، مراکز بهداشتی و درمانی
|
  • Ali Bikmoradi, Davod Mardani, Alireza Soltanian, Mahnaz Khatiban Pages 5-13
    Background
    while Hand washing is the simplest strategy to prevent from ventilator-related pneumonias، lots of nurses don’t consider it as an effective measure. This study aimed to determine the effect of educational program on knowledge، attitude، and adherence of critical care unit nurses with respect to hand washing as a preventive strategy against ventilator-related pneumonia.
    Methods
    This quasi-experimental study was conducted on 52 critical care unit nurses Selected by convenience sampling from two therapeutic and educational center of Hamadan University of Medical Sciences. knowledge، attitude، and adherence of the subjects in respect to hand washing were evaluated both before and one and three months after the intervention by the use of a questionnaire and a checklist. Data was analyzed by SPSS version16 and analytical statistics such as repeated measurements.
    Result
    The majority (%80. 8) of nurses had not passed any hand washing educational program previously. Both One and three months after the intervention، an increase in the level of knowledge and attitude of the studied subjects was seen (P=0. 01). Although the subjects’ adherence to hand washing with alcohol solutions، soap and water was improved، statistical tests were significant only for hand washing with alcohol solutions (P=0. 04).
    Conclusion
    Short-term and continuous educational programs can enhance knowledge، attitude، and adherence of intensive care unit nurses with respect to hand hygiene as a preventive strategy against ventilator-related pneumonia.
    Keywords: evidence, based practice, Hand washing, infection prevention, nosocomial infections
  • Pages 14-23
    Background
    Cardiac surgery is one of the stressful operations for the patients which can cause some changes in their vital signs. The aim of this study was to determine the effectiveness of massage therapy on vital signs of patients after coronary artery bypass surgery.
    Methods
    In this quasi-experimental study 72 patients who underwent coronary artery bypass surgery in Chamran Hospital of Isfahan city، were selected. They were randomly assigned to the case and control groups. During four days after the surgery، members of the case group received light pressure stroking massage for 20 minutes in 4 sessions، while patients in control group received only the routine cares. Using a checklist، the patient''s vital signs were controlled and recorded before and after the intervention. SPSS software version 18 and descriptive and inferential statistical methods were used for data analysis.
    Result
    There wasn’t seen any significant difference between the vital signs’ of case and control group members before the intervention (p>0. 05)، but comparing mean scores demonstrated a significant difference between them after the intervention (p<0. 05).
    Conclusion
    light pressure stroking massage adjusts vital signs of patients after coronary artery bypass surgery and due to its low cost and simplicity of performance، it may be used as a complement to drug therapy and postoperative interventions used in these patients.
    Keywords: Massage, Surgery, Vital Signs
  • Mahbobeh Ahmadi Doulabi, Samira Tavakolian, Alireza Mortazavi, Alireza Akbarzade Baghban Pages 24-30
    Background
    One of the modern contraceptive methods is the insertion of intrauterine devices which contain copper and are effective for 12 years. One of the barriers to the use of IUDs، is fear from feeling pain during its insertion. EMLA cream 5% (25 mg of Lidocaine and 25 mg Prilocaine) is a local anesthetic. The purpose of this study is to determine the effect of EMLA cream 5% on reducing pain while inserting Copper T 380A IUD.
    Methods
    The study was conducted on 92 women in one of the health centers of Hamadan. After applying the cream on the cervix، pain level based on visual analog scale، was assessed in three steps; after applying Tenaculum، after entering hystrometer and after IUD insertion and removal of insertion tube. Then، recorded pain levels for each step in case and control groups were compared with each other. Independent t test، Mann-Whitney U test and repeated measures analysis of variance were used to determine and compare the pain levels. To determine the homogeneity of the causing variables chi-square test and Fisher’s exact test were used.
    Result
    Entering hystrometer was recognized as the most painful step (P<0/001). The mean score of feeling pain during this step in EMLA group was (3/11±2/53) and in placebo group was (5/23±2/31). EMLA cream reduced significantly the pain in all three steps of IUD insertion.
    Conclusion
    Topical application of EMLA cream 5% as a local anesthetic on the cervix before insertion of IUD، reduces pain during this procedure.
    Keywords: Cream, IUD, Lidocaine, Pain, Prilocaine
  • Tayebeh Artimani, Masoud Khodaveisi, Farzaneh Soltani Pages 31-39
    Background
    Blood borne diseases threaten the health and safety of patients and health care workers worldwide. To prevent from these diseases، compliance with standard precautions is essential. The purpose of this study was to determine the level of compliance with standard precautions in midwives، midwifery students & helper staff of 3 birth centers in Hamadan.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out on72 health care workers including 23 midwives، 34 midwifery students and 15 helper staff who worked at three birth centers of Hamadan city by convenience sampling. Data gathering device was a checklist and observation was the method of collecting data.
    Result
    Findings of the study showed that compliance with standard precautions in 56. 5% of midwives was at poor level and in 43. 5% of them at good level. It was also demonstrated that 64. 7% of midwifery students had poor level of compliance with standard precautions and 35. 3% had good level. Based on the study، 100% of helper staff had poor level of compliance with standard precautions
    Conclusion
    The average level of compliance with standard precautions among the subjects of study dosn’t stand at a good point. So it is recommended to administrators to provide possibilities and give educations to health care workers about blood borne diseases.
    Keywords: Epidemic Diseases, Hospitals, Medical Personnel, Standard
  • Pages 40-50
    Background
    Most of breast cancer patients have many supportive care needs during their illness and education may reduce theses needs in these patients. Until now، there is no any related studies investigated the effects of education for husbands of breast cancer patients. So، the aim of present study was to investigate the effects of husbands’ education on meeting supportive care needs of breast cancer patients.
    Methods
    fifty five breast cancer patients participated in this study and divided into control and experiment groups randomly. Education intervention was conducted in 3 sessions. Supportive Care Needs Survey (SCNS) was filling out by all patients before educations intervention for experimental group and one month after it. The data was analyzed by SPSS software.
    Results
    The pretest – posttest mean difference of supportive care needs in experimental and control groups have statistical difference (p = 0. 009). In addition، in all subscales of SCNS، except information and health system، patient care and support and additional items، there was a statistical difference between two groups. The pretest –posttest mean difference within experimental group was meaningful (p = 0. 001)، but this mean difference was not meaningful for control group (p = 0. 51)
    Conclusion
    Supportive care needs reduced in breast cancer patients after participation of their husbands in educational intervention. It is suggested that for reducing supportive care needs of breast cancer patients educational intervention to be held for their caregivers.
    Keywords: Breast neoplasm, Education, Husband, Supportive care needs
  • Zolaykh Shokri, Mohhamad Ahmadpanah, Sadat Torabian, Mohhamad Zarei Pages 51-58
    Background

    According to the world health organization report، mental disorders are major causes of morbidity and disability in the world and can reduce one’s success and progress in his life. The aim of this study was to c o mpare general health in treatment -seeking drug-dependent men and women in Hamadan، Iran.

    Methods

    This comparative cross-sectional study was done on 119 participants (59 women and 60 men) selected by available sampling. Data collection instrument was Goldberg''s 28-item general health questionnaire. Data was analyzed by descriptive and inferential statistics.

    Results

    Results of the study showed that 53. 33% of subjects had some problems in general health Indexes. Assessing the results of the groups separately، demonstrated that 66. 87% of males and 59. 73% of females were not in good general health. Comparing the results showed a statistically meaningful difference between two groups (P<0. 05).

    Conclusion

    Findings of this study showed that disorders related to general health is prevalent among treatment -seeking drug-dependents. To prevent from spreading the idea that addiction treatment centers are not efficient and also to prevent from drug-dependents’ disappointment from referring to these centers، it is needed to pay attention to their general health along with the treatments they receive for addiction.

    Keywords: General health, Leave centers, Opiate, Treatment seekers
  • Ravanbakhsh Esmaeil, Hamidreza Ahmadi, Yadollah . Jannati, Alireza Khalilian, Fatemeh Espabodi Pages 59-67
    Background

    Adherences to diet is essential for the treatment of hemodialysis patients. Nonadherence to treatment is directly associated with worse clinical outcomes. This study was designed to determine the association between Adherences to diet with perceived social support and self-efficacy among hemodialysis patients.

    Methods

    In this cross-sectional study، 203 hemodialysis patients were selected by census sampling. Data were gathered by demographic questionnaire، multidimensional scale of perceived social support (MSPSS)، strategies used by patients to promote health (SUPPH) questionnaire، and the renal adherence behavior questionnaire (RABQ). The data were analyzed using descriptive and correlation statistics.

    Result

    Our findings showed that there was significant relationship between perceived social support and self-efficacy with adherence to diet (p=0. 001). In addition، a relationship was found between perceived social support with serum phosphate and potassium levels (p=0. 023، p=0. 043)، moreover، there was a correlation between self-efficacy and between dialysis weight gain (p=0. 004).

    Conclusion

    The findings indicated that patients with greater perceived social support and self-efficacy had higher levels of adherences to diet. Based on these findings، to enhance adherence with therapeutics regimen it is necessary increasing the perceived social support and self-efficacy in patients with renal failure.

    Keywords: Adherence, Hemodialysis, Perceived social support, Self, efficacy
  • Mohhamad Hazavehi, Maliheh Taheri, Babak Moeini, Godrat Roshanaei Pages 68-76
    Background

    Due to rapid transition from breast feeding to other food groups، failure to thrive is common among infants. The aim of this study was to determine the factors that cause failure to thrive in infants from 6 to 12 months based on Health Belief Model (HBM) in Hamadan.

    Methods

    In this cross sectional case-control study، 100 mothers of infants with growth disorders as case group members and 100 mothers of healthy infants as control group members were selected randomly from Hamadan health centers. The subjects’ performance was measured by a questionnaire، HBM''s constructs and a check list. Data was analyzed by SPSS software 16.

    Result

    This study showed that birth rank (p =0. 04) and family income (p=0. 004) had direct relationships with growth disorder. The mean score of awareness about infants’ growth disorder in case group mothers was lower than control group members’ (P= 0. 01). The study also demonstrated significant relationships between growth disorder and perceived severity (p=0. 01)، perceived benefits (p= 0. 022) and self-efficacy (p= 0. 01)

    Conclusion

    Based on this study، Family size، family income، mother''s awareness about growth disorder، perceived severity، perceived benefits and self-efficacy are associated with growth disorder in infants. So، family planning intervention to control family size and educational intervention to increase mothers’ self-efficacy and awareness about preparing supplementary food for their infants are recommended.

    Keywords: Health Belief Model, Health Centers, Infant Failure To Thrive