چگونگی معنایابی اقدام مسلحانه در نزد گروه های نوبنیادگرای اسلامی علیه غرب مهاجم

چکیده:
این مقاله در صدد فهم و پاسخ به دو سوال می باشد؛ چرا رویکرد از دیدگاه این مقاله نوبنیادگرایان[1] با غرب خصمانه و مبتنی بر حمله بوده و چرا برخلاف اسلام گرایان کلاسیک از شیوه های تروریستی جامعه محور در مبارزه با غرب بهره می گیرند. سازماندهی این مقاله برای پاسخ به دو سوال فوق در سه بخش است. در بخش اول براساس تعریفی که از گروه های رادیکال از وضعیت خود دارند، «قالب بندی دیگری» (غرب)، در نزد آنها چگونه است و چه درکی از آن دارند. در بخش دوم، به شیوه های تعامل با غرب بر اساس درک و دریافت خود می پردازد و در بخش سوم که نتیجه گیری است به جمع بندی و دلالت های سیاست گذارانه به عنوان بهره ی پژوهش پرداخته می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که غرب و در راس آن آمریکا در نزد گروه های اسلام گرای رادیکال در قالب «دشمن صلیبی و اشغالگر سرزمین های اسلامی و حامی صهیونیست» تصور می شود. این تصور موجد، رابطه ی خصمانه ی اسلام گرایان رادیکال که با غرب ایجاد شده، با توجه به برداشت نص گرایانه ی آنها از مفهوم جهاد و ضرورت آن در شرایط اشغال سرزمین های اسلامی و بر اساس استدلال «مقابله به مثل توازن فی الرعب» در مقابل«اشغال گر» شیوه های نظامی را انتخاب می گردد. از نظر دلالت سیاستگذارانه این یافته ها نشان می دهد تا زمانی که آمریکا در سرزمین های اسلامی است و رژیم صهیونیستی با مدد کمک های نظامی و مالی آمریکا در فلسطین به اشغالگری می پردازد، باید شاهد تداوم خشونت های نظامی گروه های اسلام گرا بود. روش پژوهش این مقاله، تحلیل محتوایی نامه ها، بیانیه ها و دستورالعمل های دست اول رهبران القاعده به عنوان برجسته ترین و منسجم ترین گروه رادیکال اسلامی است. در این مقاله سعی می شود تا چگونگی توجیه اقدامات تروریستی و نوع جامعه ستیزانه ی آن از سوی نخبگان مذهبی گرو ه های نوبنیادگرا مورد بررسی قرار گیرد.
3- نوبنیادگرایی اسلامی (اسلام گرایان رادیکال) در این مقاله، جنبش های نوین اجتماعی هستند که مدرنیسم فنی فرهنگ زدایی شده را با گرایشات سنتی ترکیب می کنند تا با اسلام سنتی و فرهنگ مدرن غربی و جهانی شدن هر مخالفت نمایند و دارای ویژگی هایی چون جهاد گرایی، تکفیر گرایی، فراملی بودن، ضد یهودی بودن تا ضد صهیونیسم بودن و نص گرا بودن هستند. برای اطلاعات بیشتر به کتاب «اسلام جهانی شده» نوشته الیور روآ مراجعه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!