بررسی تاثیر کپسول خوراکی «مورد» بر درمان واژینیت کاندیدیایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
واژینیت کاندیدایی، یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان می باشد. اخیرا گزارش های متعددی در مورد اثرات ضد قارچی و ضد میکروبی گیاه «مورد» ارایه شده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر کپسول خوراکی «مورد» بر درمان واژینیت کاندیدیایی در زنان مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان لولاگر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی در سال 92-1391 انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی، 100 زن غیر باردار در دو گروه دریافت کننده ی کپسول خوراکی «مورد» و کرم واژینال کلوتریمازول (گروه مورد) و کپسول پلاسبو و کرم واژینال کلوتریمازول (گروه کنترل) قرار گرفتند. علایم و نشانه های بالینی و نتایج آزمایشگاهی در ابتدای مطالعه و پس از تکمیل دوره ی 7-4 روزه ی درمانی توسط پرسشنامه و فرم مشاهده، ثبت گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS (نگارش 18) مورد تجزیه و تحلیل و قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان موفقیت گروه «مورد» در بهبود خارش (82 درصد) و ترشح (78 درصد) که شایع ترین علایم واژینیت کاندیدیایی می باشند، نسبت به گروه کنترل (به ترتیب 16 و 28 درصد) به طور معنی داری بیشتر است. پس از اتمام دوره ی درمان، کشت ترشحات در گروه «مورد»، 90 درصد و در گروه کنترل 62 درصد منفی بود. تفاوت اثر در دو گروه به لحاظ آماری معنادار بود (001/0P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد کپسول خوراکی «مورد» بر واژینیت کاندیدیایی اثرات درمانی مطلوب و مناسبی داشته است. بنابراین می توان از خواص متعدد این گیاه در تسکین و بهبود برخی علایم و نشانه های مرتبط با عفونت های ولوو واژینیت قارچی در مدت زمانی مشابه با داروهای ضد قارچ از گروه آزول، از جمله کلوتریمازول، بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!