خصوصیات اپیدمیولوژیک بروسلوزیس در استان خراسان شمالی طی سال های90 -1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بروسلوزیس در اغلب نقاط دنیا بخصوص در کشورهای در حال توسعه از لحاظ بهداشت عمومی و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه دارای اهمیت زیادی است و به عنوان یکی از شایعترین بیماری های مشترک انسان و دام در ایران مطرح می باشد. این مطالعه به منظور بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک بروسلوزیس در استان خراسان شمالی انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه یک مطالعه مقطعی تحلیلی بود که بر روی پرونده های افراد مبتلا به بروسلوزیس از ابتدای سال 1385 تا 1390 انجام شد. داده ها از اطلاعات موجود در معاونت بهداشتی که از مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاه های خصوصی و مطب ها جمع آوری شده بودند به دست آمد. به این ترتیب برای افرادی که وارد مطالعه شدند، فرم جمع آوری داده ها را تکمیل و پس از وارد کردن کلیه داده ها به نرم افزار 16SPSS با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و آزمون کای دو و تی تست مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار دادیم. مقدار P-value کمتر از 05/0 به عنوان معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
تعداد کل بیماران محتمل و قطعی بروسلوزیس گزارش شده در طی سالهای 90-1385 برابر1310 نفر بوده است که بطور متوسط میزان شیوع در هر سال 26.6 در صد هزار بود. 3/55 درصد موارد مرد بودند بیشترین موارد ابتلا به تب مالت درشهرستان بجنورد (4/26درصد) مشاهده گردید. محل زندگی 5/71 درصد مبتلایان در روستا بود. بیشترین موارد مشاهده شده در فصل بهار و ماه خرداد بود. بین جنس افراد مبتلا و محل سکونت ارتباط آماری معنی داری وجود داشت).05/0 (p<
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد شیوع سالانه بیماری در استان از متوسط شیوع در کشور بیشتر است لذا مسولین باید برنامه ریزی دقیق در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
753 تا 760
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!