هلال طلایی و تاثیر آن برجغرافیای امنیتی مرزهای شرقی (بررسی تطبیقی ناهنجاری های اجتماعی استان های شرقی کشور طی سال های 1389-1383)

پیام:
چکیده:
هدف
مواد مخدر از نظر آسیب شناسی تهدیدی استراتژیکی و چند وجهی است که به مقتضیات زمان یکی از چهره های آن برجسته تر از سایر چهره ها می شود. ایران و به طور خاص استان های شرقی آن به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مجاورت یکی از بزرگ ترین کانون های تولید و قاچاق مواد مخدر (هلال طلایی) نسبت به آسیب های اجتماعی در خطر بیشتری قرار دارد.
روش
این تحقیق بر آن است برخی از ناهنجاری های اجتماعی با شاخص های (قاچاق مواد مخدر، متهمین مرتبط با مواد مخدر، رابطه نامشرع، درگیری فردی، راهزنی و سرقت به عنف) را با استفاده از روش تلفیقی به صورت تطبیقی طی سال های 89-1383 مورد بررسی قرار دهد.
یافته ها
نتایج نشان داد که ساکنان استان های سیستان و بلوچستان در بحث قاچاق مواد مخدر بیشترین آلودگی و استان کرمان در زمینه راهزنی از آلودگی بالایی برخودار است. در رابطه با مولفه های سرقت به عنف، تعداد متهمین دستگیر شده، درگیری فردی و رابطه نامشروع استان خراسان رضوی بیشترین تاثیرپذیری را از این همجواری داراست.
نتیجه گیری
توسعه اقتصادی، توجه به زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی، گسترش مشارکت عمومی جامعه مورد مطالعه در فعالیت های اجتماعی و افزایش انسجام اجتماعی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!