مقایسه تاثیر دو روش بستن چشم بطور تمام وقت و پاره وقت در درمان تنبلی چشم (غیر استرابیسمی با شدت متوسط) در کودکان 9 تا 7 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
با توجه به اینکه میزان بستن چشم سالم در درمان آمبلیوپی، بین اپتومتریست ها و چشم پزشکان مختلف، متفاوت است. این مطالعه جهت مقایسه دو روش بستن پاره وقت (2 تا 5 ساعت در روز) و تمام وقت(بیش از 6 ساعت در روز) جهت یافتن حداقل زمان موثر در درمان تنبلی چشم غیر استرابیسمی انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود و جامعه مورد بررسی، کودکان شرکت کننده در طرح سنجش پیشگیری از آمبلیوپی اداره بهزیستی شهرستان تبریز در سال 91 بودند. کودکان آمبلیوپ شرکت کننده در این مطالعه، بصورت بلوکهای جایگشتی تصادفی در دو گروه بستن چشم سالم بطور تمام وقت و پاره وقت قرار گرفتند. معاینات دوره ای بصورت ماهانه انجام شد و به مدت 6 ماه بطول انجامید. نتایج کلیه تست ها به کمک نرم افزار SPSS18 و آزمونهای t مستقل، t زوجی، رگرسیون چندگانه و دقیق فیشر مورد توصیف و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از کل 4565 کودکی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، 125 کودک با مشکل آمبلیوپی شناسایی گردید و از این تعداد 80 نفر (بین 3 تا 7 سال)که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند انتخاب شدند و در دو گروه بستن پاره وقت (2 ساعت در روز) و تمام وقت (6 ساعت در روز) قرار گرفتند. 40 نفر در گروه بستن پاره وقت و 40 نفر در گروه تمام وقت قرار گرفتند. اختلاف نمرات حدت بینایی قبل و بعد از درمان با 293/0=p نشان داد که دو گروه از این نظر اختلاف معنی دار آماری ندارند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های آماری نسبت میزان بهبودی این دو روش مشابه بوده و اختلاف معنی داری مشاهده نشد. لذا می توان نتیجه گرفت که برای جلوگیری از عوارض نامطلوب بستن چشم سالم، روش صحیح درمان آمبلیوپی غیر استرابیسمی با شدت متوسط، احتمالا روش پاره وقت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!