بررسی الگوی سوءمصرف مواد در سربازان

پیام:
چکیده:
هدف
سوء مصرف مواد مسئله ای جهانی بوده و در ایران نیز وضعیت فراگیری دارد. نظر به گذراندن دوره ی سربازی در همه ی جوانان و امکان استرس بالای این دوره طبعا این شرایط می تواند انگیزاننده یا مهارکننده ی گرایش به سوءمصرف مواد باشد.این مطالعه بنا دارد به بررسی الگوی سوء مصرف مواد در بین سربازان بپردازد.
روش
روش مطالعه توصیفی و جامعه آماری پژوهش 322 نفر از سربازان وظیفه که در زمان اجرای پژوهش (1389تا1390) مشغول خدمت بوده و به روش نمونه گیری مبتنی بر سهم انتخاب شده بودند. اطلاعات با تکمیل پرسشنامه های غربالگری اعتیاد، مقیاس شدت اعتیاد، وضعیت خدمت سربازی و اطلاعات جمعیت شناختی جمع آوری شد.
یافته ها
در بررسی سربازان معتاد به مواد مخدر تریاک با 8/18% اولین ماده و ماری جوانا با 6/10% رتبه ی دوم را دارا بود. روش تدخین با 4/44% بیش ترین فراوانی را داشت. 4/55% سربازان معتاد به مواد مخدر در محل خدمت به مواد دسترسی نداشتند. سربازانی که سن شروع مصرف الکل در آن ها زیر 15 سال بود با 1/48% رتبه اول را داشتند. همچنین بین اولین روش مصرف مواد مخدر و روشی که هم اکنون استفاده می کنند و بین سن شروع و اولین ماده مصرفی رابطه ی معنی داری دیده شد.
نتیجه گیری
نظر به شروع اعتیاد قبل از خدمت سربازی، انجام اقدامات پیشگیرانه از قبل از خدمت سربازی ضروری بوده. همچنین به دلیل روش های ساده ی مصرف این احتمال وجود دارد که سربازان به سوی مصرف مواد صنعتی گرایش پیدا کرده که نیازمند توجه بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!