پیش بینی نتایج یادگیری بر اساس تجربه دوره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نگرش فراگیران از محیط یاددهی- یادگیری، بر کسب مهارت ها و ارتقاء عملکرد آنان در دوره تحصیلی و شرایط رضایت بخش حرفه ای آن ها بعد از اتمام تحصیل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین پیش بینی نتایج یادگیری بر اساس تجربه دوره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گرفت. تعداد 314 نفر به صورت سرشماری از رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه استاندارد تجربه دوره تحصیلی (Course Experience Questionnaire) بود. از این پرسش نامه، حیطه های تدریس خوب، اهداف روشن و استاندارد، ارزیابی مناسب و حجم کاری برای سنجش تجربه دوره تحصیلی و مهارت های یادگیری مادام العمر و رضایت از دوره برای سنجش نتایج یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. برای پیشرفت تحصیلی، معدل کل ترم های قبل دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) انجام گردید.
یافته ها
در این مطالعه، متغیرهای تدریس خوب، اهداف روشن و جنس، 31% از واریانس متغیر مهارت های یادگیری مادام العمر را پیش بینی کردند. متغیرهای تدریس خوب، اهداف روشن و استاندارد، حجم کاری و ارزیابی مناسب پیش بینی کننده رضایت از دوره، و متغیرهای جنس، رشته تحصیلی و اهداف روشن، پیش بینی کننده معدل کل بودند (05/0 (p<.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه ضرورت توجه اساتید به ارائه تدریس خوب، تحت عنوان قوی ترین پیش بینی کننده مهارت های یادگیری مادام العمر و رضایت از دوره را نشان می دهند. مسولین مربوطه بایستی بتوانند با مداخلات لازم آموزشی، زمینه ارتقاء شاخص های مذکور را در دوره تحصیلی و بعد از آن فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
929 تا 942
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!