بررسی و مقایسه کیفیت زندگی افراد سالمند ورزشکار و غیرورزشکار شهر تبریز

پیام:
چکیده:
هدف
این تحقیق با هدف بررسی کیفیت زندگی افراد سالمند ورزشکار و غیرورزشکار و مقایسه بین آن ها انجام شد.
روش بررسی
این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی می باشد، 189 نفر از افراد سالمند شهر تبریز به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای نمونه گیری از روش تصادفی استفاده شد و ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه کیفیت زندگی بر اساس الگوی واروشربون بود. همچنین از روش های آماری توصیفی و کلموگروف اسمیرنف، مان ویتنی و تی تست استفاده شده است.
یافته ها
میانگین سنی نمونه های آماری 32/62 بود و 15/48درصد مرد و 85/51 درصد زن و 7/49 در صد دارای فعالیت ورزشی و 3/50 درصد غیر فعال ورزشی بودند. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان داد که متغیر سلامتروانی دارای توزیع نرمال ولی در سایر متغیرها توزیع نرمال نمی باشند(05/0=)در مولفه های کیفیت زندگی سالمندان ورزشکار و غیر ورزشکار اختلاف معنی دار در سلامت عمومی، عملکرد جسمانی، انرژی وشادابی، سلامت روانی و محدودیت های ایفای نقش به دلایل جسمانی و عاطفی وجود دارد اما در متغیرهای درد بدنی و عملکرد اجتماعی اختلاف معنی داری مشاهده نشد(05/0=)
نتیجه گیری
تحلیل نتایج نشان دهنده تاثیر فعالیت بدنی در اکثر متغیرهای مورد بررسی در سالمندان می باشد. اجزای تشکیل دهنده ی بهبود توانایی عملکرد به صورت مجزا و ترکیبی کمک می کند تا سالمندان بتوانند دامنه ای از حرکات مورد نیاز روزمره را انجام دهند و کیفیت زندگی خود را در ابعاد جسمانی و روانی بالا ببرند. و در خصوص عملکرد اجتماعی بایستی برنامه ریزی منسجم و موثر جهت تعامل اجتماعی آنان انجام شود. و برای ایجاد انگیزش در سالمندان برای انجام ورزش بایستی برنامه ریزی مقتضی با تاکید بر تنوع در فعالیت ها، تقویت نقاط مثبت و استفاده از طرح های خلاقانه و ابداعی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1245658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!