تاثیر مدت زمان نگهداری خون کامل بر کیفیت واحدهای گویچه های سرخ

چکیده:
سابقه و هدف
طبق استانداردهای ملی کشور، خون های اهدایی قبل از تهیه فرآورده های خونی در دمای 2 ± 22 درجه سانتی گراد قرار می گیرند. با توجه به این که تاکنون در ایران، مطالعه ای در زمینه تاثیر مدت زمان نگهداری خون کامل در دمای 2 ± 22 درجه سانتی گراد قبل از فرآوری واحدهای گویچه های سرخ بر کیفیت این فرآورده صورت نگرفته است، در این مطالعه به بررسی تاثیر مدت زمان نگهداری (8 و 24 ساعت) در این دما، بر کیفیت واحدهای گویچه های سرخ پرداختیم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی، 12 واحد خون کامل در کیسه های اطفال جمع آوری و در جعبه حاوی صفحه خنک کننده قرار داده شدند. پس از گذشت 8 و 24 ساعت، از این کیسه ها گویچه های سرخ تهیه و این کیسه ها از نظر میزان همولیز، سدیم، لاکتات دهیدروژناز، گلوکز و 2 و 3 دی فسفو گلیسرات مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
اگر چه افزایش زمان تا 24 ساعت قبل از تهیه واحدهای گویچه های سرخ، سبب افزایش همولیز و لاکتات دهیدروژناز و کاهش 2 و3 دی فسفوگلیسرات، سدیم و قند خون می شود اما تنها اختلاف میزان 2 و 3 دی فسفوگلیسرات در دو زمان 8 ساعت(12 ± 205) و 24 ساعت(13 ± 113) معنادار می باشد(0001/0 p<).
نتیجه گیری
اگر چه نگهداری خون های اهدایی تا 24 ساعت در 2 ± 22 درجه قبل از فرآوری فرآورده، بر کیفیت واحدهای گویچه های سرخ موثر می باشد اما مشخصات محصول در نهایت در محدوده مجاز تعریف شده در کنترل کیفی فرآورده قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!