بررسی اثرات ضد دردی عصاره هیدروالکلی هسته انگور با استفاده از آزمون فرمالین و صفحه داغ در موش سوری نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاربرد گیاهان دارویی به جای داروهای سنتتیک در سال های اخیر به دلیل کم بودن عوارض جانبی و تنوع ترکیبات موثر این گیاهان افزایش یافته است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر ضد دردی عصاره هسته انگور در روش آزمون فرمالین در دو فاز حاد و مزمن و آزمون صفحه داغ در موش سوری آزمایشگاهی نر بود.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 56 سر موش سوری نر g) 3 ± 28) نژاد NMRI انجام شد که شامل گروه کنترل دریافت کننده نرمال سالین و گروه های دریافت کننده عصاره با دوزهای 75، 150، 300 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم بود. پس از تزریق داخل صفاقی برای ایجاد دردهای حاد و مزمن به طور جداگانه از آزمون های صفحه داغ و تزریق فرمالین استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0 >p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تزریق عصاره دانه انگور در دوزهای 75، 150 و 300 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم سبب کاهش رفتارهای دردی در فاز اول و دوم آزمون فرمالین شد. همچنین تزریق عصاره دانه انگور سبب افزایش تاخیر بروز رفتارهای دردی (لیس زدن و یا پریدن) آزمون صفحه داغ نسبت به گروه کنترل و ثبت پایه شد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که عصاره هیدروالکلی هسته انگور در واکنش به درد حاد و مزمن آزمون فرمالین و صفحه داغ دارای خواص ضد دردی است که نشان دهنده این است که عصاره احتمالا به صورت مرکزی عمل می کند و می تواند جای گزین مناسبی برای داروهای شیمیایی ضد درد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
602 تا 613
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!