تاثیر استفاده از تکنیک تنفسی بر طول فاز فعال و مرحله دوم زایمان زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
مقدمه
الگوهای تنفسی از جمله روش های لاماز هستند که جهت کنترل هر چه بیشتر درد زایمان به کار می روند. تمرینات تنفسی به زنان کمک می کند تا بتوانند به خوبی با دردهای زایمان همراهی و سازش داشته باشند. مطالعات نشان می دهد سازگاری با درد می تواند از زایمان های طولانی نیز جلوگیری کند. این مطالعه قصد دارد با استفاده از این روش طول تاثیر آن را طول مرحله فاز فعال زایمان و مرحله دوم آن بررسی نماید.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور است که در دو گروه 60 نفره که به طور تصادفی در گروه «با تکنیک تنفس» و گروه «کنترل» قرار گرفتند انجام شد. نمونه ها پس از ارائه رضایت نامه کتبی وارد نمونه گیری شدند. در طی فاز فعال، تکنیک تنفس برای نمونه های گروه مداخله به صورت تنفس های عمیق در ابتدای انقباض و سپس تنفس های سطحی و تند با 5/1 برابر تنفس طبیعی در دقیقه انجام شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. برای ارزیابی نتایج تحقیق از آزمون های تی تست و کای دو با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین سن مادران در گروه تکنیک تنفسی و کنترل به ترتیب 90/4 ± 26 و 80/4 ± 80/25 بود که تفاوت آن معنی دار نبود (0.835 = p). طول مرحله فعال زایمان به ترتیب در گروه تکنیک تنفسی و گروه کنترل 64/6 ± 88/9 و 012/3 ± 26/8 بود که تفاوت آن معنی دار نبود (106/0 = p). در حالی که نتایج طول مرحله دوم زایمان به ترتیب در گروه مداخله 70/5 ± 55/16 و کنترل 90/18 ± 85/23 بود که تفاوت معنی داری را نشان می داد (0.001= p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از تکنیک تنفسی بر کاهش طول فاز فعال زایمان موثر نیست ولی می توان برای کاهش مرحله اول زایمان از این روش استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
666 تا 673
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!