بررسی میزان رعایت اخلاق رسانه ای در مجلات خانواده فارسی زبان

پیام:
چکیده:
مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که برای بررسی میزان رعایت اصول معیارهای اخلاق رسانه ای در محتوای مجلات خانواده فارسی زبان انجام گرفته است. اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: بررسی میزان استفاده از اصل عینیت در تولید مطالب و محتوای مجلات خانواده، بررسی استفاده از روزنامه نگاری تحقیقی در تهیه مطالب و محتوای مجلات، بررسی میزان رعایت عفت عمومی در محتوای مجلات خانواده، بررسی رعایت حریم خصوصی افراد در محتوای مجلات خانواده، بررسی میزان رعایت انتشار نکردن اخبار کذب و شایعات در مجلات خانواده، بررسی میزان ترویج خشونت در مباحث و عکس های مجلات خانواده، بررسی میزان انعکاس نظر مخاطبان در مجلات و اهمیت دادن به نظر مخاطب، بررسی استفاده از روزنامه نگاری زرد برای جذب مخاطب، بررسی تاثیر حرفه ای بودن و متخصص بودن کادر تحریریه در میزان رعایت اخلاق رسانه ای. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری اعضای تحریریه مجلات خانواده بوده و ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه است. اطلاعات و اعضای نمونه به صورت تمام شماری از کل اعضای تحریره مجلات خانواده جمع-آوری گردید. با توجه به اطلاعات به دست آمده، فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر این که به نظر می رسد مجلات خانواده فارسی زبان به رعایت شاخصه های اخلاق رسانه ای چندان پایبند نبوده اند، تایید شده است.
فرضیه رعایت اصل بی طرفی تایید شده، ولی فرضیه های حقیقت گویی، ترویج خشونت، احترام به حریم خصوصی افراد و اعتبار منبع این نشریات تایید نشده است. همچنین به نظر می رسد مجلات خانواده به سبک روزنامه نگاری زرد تمایل دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!