بررسی فرسودگی شغلی و عوامل محیط کار موثر بر آن دراعضای هیات علمی پرستاری استان خراسان رضوی در سال1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرسودگی شغلی، پدیده ای چند عاملی و یک موضوع جدی برای بسیاری ازاعضای هیات علمی است و می تواند باعث بروز بیماری های جسمی، روانی و نگرش منفی به فعالیت های حرفه ای و کاهش بهره وری شود. این تحقیق، با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل محیط کارموثر برآن دراعضای هیات علمی دانشکده های پرستاری استان خراسان رضوی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
دراین مطالعه توصیفی - تحلیلی، 79 نفر از پرستاران هیات علمی شاغل درگروه های آموزشی دانشکده های پرستاری استان خراسان رضوی به صورت سرشماری انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد «ماسلاچ» و پرسشنامه ی شاخص های کار پرستاری (NWI)، اطلاعات جمع آوری شده و با نرم افزارآماری SPSS در سطح 05/0 با آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها
42 نفر (8/56%) از شرکت کنندگان، مرد بودند. 77% شرکت کنندگان در بعد عدم کفایت شخصی و 3/74% در بعد مسخ شخصیت سطح پایین فرسودگی شغلی و در بعد خستگی هیجانی 9/68% سطح متوسط نشان دادند. بین جنس و فرسودگی هیجانی، ارتباط معنادار (001/0>P) وجود داشت. ابعاد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت با نمره خرده مقیاس های محیط کار همبستگی منفی معنادار (05/0>P) داشتند.
نتیجه گیری
سطوح بالای خستگی هیجانی، به ویژه دراعضای هیات علمی زن، قابل تامل می باشد و با توجه به ارتباط شاخص های محیط کار با فرسودگی شغلی، به نظر می رسد این مشکل را می توان با افزایش ارتباطات حرفه ای، کارگروهی، تخصص گرایی و بهبود فیزیکی محیط کار، کنترل نمود و فرسودگی را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!