مقایسه میزان تابش های غیر یونساز نمایشگر های کریستال مایع با نمایشگرهای معمولی در دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
استفاده از رایانه و نمایشگرها به دلیل قابلیت های روزافزون آن ها بسیار توسعه یافته است. وجود میدان های الکترومغناطیسی، اشعه های مادون قرمز و ماورابنفش در اطراف نمایشگرها اثبات شده است. وجود میدان های مغناطیسی و پرتوهای ذکر شده اثرات سویی بر سلامت انسان دارند. بهمین منظور این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه متغیر های مذکور در اطراف نمایشگر ها انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1390 انجام گردید. نمونه آماری شامل 46 دستگاه LCD و 50 دستگاه CRT می باشد که به صورت سهمیه ای تصادفی ساده انتخاب گردیدند. جهت اندازه گیری میدان های مغناطیسی و الکتریکی از دستگاه HI-3604 و برای اندازه گیری پرتو های IR و UV از دستگاه Hanger استفاده شد.
نتایج
شدت میدان مغناطیسی در نمایشگرهای CRT بالاتر از نمایشگر های LCD بود و همچنین شدت میدان مغناطیسی در سمت جلو از هر دو نوع نمایشگر بیشتر از موقعیت پشت نمایشگر ها مشاهده گردید(P=0.000). شدت میدان الکتریکی در نزدیک ترین فاصله از نمایشگر های CRT بالاتر از نمایشگر های LCD بود(P= 0.05). در فاصله 30 سانتی متری از نمایشگر های CRT، شدت میدان مغناطیسی در96 درصد نمونه ها و در نمایشگر های LCD تنها در 3/8 درصد از نمونه ها بالاتر از استاندارد TCO بود.
نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان می دهد که نمایشگر های LCD مقادیر بسیار کمتری از میدان های الکترومغناطیسی و پرتوهای UV و IR را نسبت به نمایشگر های CRTساطع می کنند. افزایش طول عمر سیستم نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در میزان تولید میدان های الکترومغناطیسی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!