گزارش یک مورد استروک در فردی جوان با آمبولی پارادوکس ناشی از وجودآنومالی ابشتاین

پیام:
چکیده:
مقدمه
انومالی ابشتاین یک مالفورماسیون مادرزادی قلبی نادر در سطح دریچه تری کاسپید است که اغلب موارد با مالفورماسیون دیگر نظیر PFO همراه می شود، این مسئله باعث آن می شود که 90-80 % بیماران مستعد به آمبولی پارادوکس شوند.
معرفی بیمار: بیمار زنی متاهل و30 ساله است که در فاز پست پارتوم (10 روز بعد از زایمان) با علامت تشنج و همی پلژی سمت راست و آفازی به واحد اورژانس مراجعه می کند. در سی تی اسکن به عمل آمده انفارکت وسیع نیمکره سمت چپ در ناحیه فرونتو تمپورو پاریتال مشهود می باشد و در ام آر آی مغزی به عمل آمده تصویر ایجاد شده تائید کننده ضایعات سی تی اسکن مغزی است. جهت نامبرده بررسی کاملی به منظور پیدا نمودن علل استروک در افراد جوان انجام می شود. کلیه بررسی های واسکولیتی و آزمایشات عفونی منفی بوده اما در نوار قلب تغییرات به نفع بلوک قلبی گرید یک مشخص می گردد. با انجام اکوکاردیوگرافیTTE و TEE آنومالی ابشتاین مطرح می شود. برای ارزیابی کاملتر، بیمار تحت ام آر آی دینامیک قلبی قرار گرفته و جابه جایی شدید لبه های دریچه های تری کاسپید به سمت اپیکال و رگورژیتاسیون شدید دریچه سه لتی مطرح می شود. همچنین دیلاته شدن شدید دهلیز و بطن راست به همراه PFO و ASD کوچک گزارش می گردد (EF بطن راست نرمال بوده و لختهCLOT مشاهده نمی شود).
نتیجه نهایی: با توجه به رد سایر علل احتمالی حوادث نورولوژیک، فرض بر آمبولی پارادوکس در علت استروک ایجاد شده، گذاشته می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!