مقایسه کلونیزاسیون کاندیدا در حفره دهانی استفاده کنندگان از دندان مصنوعی متحرک و افراد با دندان های طبیعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گونه های کاندیدا جزء مهمی از میکروب های ساکن دهان هستند و در صورت وجود عوامل مستعدکننده باعث کاندیدیازیس دهانی می شوند. استفاده از دندان مصنوعی متحرک به عنوان یک عامل مستعدکننده کلونیزاسیون گونه های کاندیدا در دهان شناخته شده است. هدف این مطالعه مقایسه کلونیزاسیون گونه های مختلف کاندیدا در حفره دهانی استفاده کنندگان از دندان مصنوعی متحرک و افراد با دندان طبیعی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی که در سال 1388 انجام شد، فلور کاندیدیایی دهان 84 نفر از افراد مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی تهران که از دندان مصنوعی متحرک استفاده می کردند با فلور کاندیدیایی دهان 96 نفر که دندان طبیعی داشتند مورد مقایسه قرار گرفت. تمام نمونه ها توسط سواپ از دهان افراد جمع آوری شده و روی محیط کروم آگار کشت داده شدند. کلونی های جدا شده از این محیط در محیط کورن میل آگار نیز کشت داده شدند. سپس گونه های غیر آلبیکنس جدا شده روی این محیط به روش RapID Yeast Plus System تعیین گونه شدند. آنالیز اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و آزمون پواسون انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه 2/76% (64 نفر) استفاده کنندگان از دندان مصنوعی متحرک و 9/47% (46 نفر) از افرادی که دندان طبیعی داشتند دارای کلونیزاسیون گونه های کاندیدایی در دهان خود بودند (001/0=p). شایع ترین گونه جدا شده در هر دو گروه کاندیدا آلبیکنس بود و گونه های غیرآلبیکنس جدا شده کاندیدا گلابراتا، کاندیدا تروپیکالیس، کاندیدا کروزه ای و کاندیدا کفایر بودند. اختلاف معنی داری بین کلونیزاسیون کاندیدا آلبیکنس در گروه استفاده کنندگان از دندان مصنوعی 3/64% (54 نفر) و استفاده کنندگان از دندان طبیعی 6/39% (38 نفر) مشاهده شد (001/0=p).
نتیجه گیری
استفاده از دندان مصنوعی متحرک باعث افزایش کلونیزاسیون گونه های کاندیدا در دهان می شود. بنابراین حفره دهانی ممکن است به منبعی برای ایجاد عفونت های فرصت طلب تبدیل شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1025 تا 1032
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!