اختلالات خود ایمنی تیرویید در مبتلایان دیابت نوع 1

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت نوع 1 به طور اولیه در اثر تخریب خود ایمنی یا ناشی از نقص اولیه در کارکرد سلولهای بتای پانکراس بارز می گردد. شایع ترین شکل دیابت نوع 1، نوع خود ایمن آن است که امکان همراهی آن با سایر اشکال اختلالات غددی مانند نارسایی آدرنال، تیروییدیت هاشیموتو و غیره وجود دارد. تیروییدیت خود ایمن از جمله بیماری های همراه دیابت نوع1 است که در طی آن پادتن هایی علیه تیروگلوبولین (TG)، پروکسید از تیرویید (TPO) و هورمون تحریک کننده تیرویید (TSH) در خون پدید می آیند. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع بیماری های خود ایمن تیرویید در افراد دیابیت نوع 1 و مقایسه آن با افراد سالم است.
روش ها
بدین منظور 200 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و 200 فرد سالم غیر دیابتی که از نظر سن و جنس با گروه بیمار جور بودند از نظر میزان هورمونهای تیرویید (T3RU/T3/T4/TSH) و پادتن های ضد تیرویید(TPO - Ab، TG-Ab) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
غلظت TPO - Ab و TG-Abدر افراد دیابتی نوع 1 مورد مطالعه به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (P<0.001)، همچنین میانگین غلظت سرمی TG-Ab در گروه بیماران بیش از چهار برابر و میانگین غلظت سرمی TPO - Ab حدودا سه برابر گروه شاهد بود، همچنین میزان شیوع هیپرتیروییدی بالینی (subclinical) در گروه بیماران دیابتی نوع 1 چهار برابر گروه سالم بود.
نتیجه گیری
در مجموع به نظر می رسد انجام آزمونهای غربالگری هورمونی تیرویید و پادتن های ضد تیرویید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به ویژه در کودکان، جهت شناسایی اختلالات خود ایمنی تیرویید و انجام اقدامات درمانی ضروری باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p125777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!