قابلیت نظام های اطلاعات بیمارستانی کشور جهت استقرار پزشکی مبتنی بر شواهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پزشکی مبتنی بر شواهد، استفاده صحیح از بهترین شواهد در تصمیم گیری بالینی برای مراقبت از بیماران است. سیستم اطلاعات بیمارستانی با ادغام داده های بیمار، دانش بالینی پزشک و شواهد خارجی به صورت پلی میان داده های پزشکی و دانش پزشکی عمل می نماید. هدف این پژوهش تعیین توانایی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشور جهت استقرار پزشکی مبتنی بر شواهد می باشد.
روش بررسی
پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1390 انجام گردید. جامعه ی پژوهش، سیستم های اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای کشور بودند. حجم نمونه 30 بیمارستان تعیین گردید. داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته شامل اطلاعات زمینه ای و اطلاعات مبتنی بر اهداف پژوهش جمع آوری شده و روایی آن توسط افراد صاحب نظر تایید گردید. داده های گردآوری شده با آمار توصیفی و نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
سیستم های اطلاعات بیمارستانی کشور، فاقد بخش های مورد نیاز برای دسترسی به سیستم پشتیبان تصمیم بالینی، بانک داده مرجع و اطلاعات بهداشتی مبتنی بر اینترنت به ترتیب در 19 بیمارستان(3/63%)، 16 بیمارستان(3/53%) و 20 بیمارستان(7/66%)، بودند. در 22 بیمارستان(70%)، بیش از دو سوم بخش های مورد نیاز برای دسترسی به انبار داده بالینی و اجرایی و در 23 بیمارستان(7/76%)، حداقل یک بخش مورد نیاز برای دسترسی به مفاهیم موردی خاص را داشتند.
نتیجه گیری
قابلیت سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشور جهت استقرار پزشکی مبتنی بر شواهد از نظر دسترسی به انبار داده بالینی و اجرایی مطلوب بود؛ در حالی که در زمینه های دیگر نیاز به توجه بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
512 تا 522
لینک کوتاه:
magiran.com/p1259162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!