رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجا که رضایت کارکنان تاثیر بسزایی در تحقق اهداف سازمانی دارد و از طرفی عدالت سازمانی یکی از فاکتورهای موثر در رضایت کارکنان است، هدف از این مطالعه تعیین رابطه ی بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
روش بررسی
این تحقیق مقطعی و توصیفی بر روی 312 نفر از کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از دو پرسش نامه ی عدالت سازمانی Niehoff & Moorman و پرسش نامه ی رفتار شهروندی سازمانی یعقوبی جمع آوری شد. پایایی پرسش نامه ها به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد که به ترتیب برای عدالت سازمانی 94% و رفتار شهروندی سازمانی 93% بود، روایی پرسش نامه ها مورد تایید صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار 18 SPSS صورت گرفت.
یافته ها
فضیلت شهروندی از میان ابعاد رفتارشهروندی سازمانی بیشترین امتیاز(41/3) و احترام و تکریم کم ترین امتیاز(91/2) را کسب نموده است. از میان ابعاد عدالت سازمانی، عدالت تعاملی بیشترین امتیاز(47/3) و عدالت توزیعی کم ترین امتیا ز(23/2) را کسب نموده است. به طور کلی بین عدالت سازمانی و ابعاد پنج گانه رفتار شهروندی سازمانی(وظیفه شناسی، احترام و تکریم، نوع دوستی، جوانمردی و فضیلت شهروندی) ارتباط معناداری(0001/0=P) وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به مشخص شدن رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی و نیز با توجه به وجود روابط مثبت بین درگیر کردن کارکنان در فعالیت سازمانی با تسهیل دستیابی به اهداف سازمانی ارتقای عملکرد بیمارستان، باید استراتژی هایی در راستای عدالت سازمانی جهت افزایش رفتار شهروندی اتخاذ شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
544 تا 555
لینک کوتاه:
magiran.com/p1259167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!