اثر حفاظتی اسید آسکوربیک بر اختلال یادگیری و حافظه در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تشنجات ناشی از صرع موجب ایجاد مشکل در روند های یادگیری و حافظه می شود. با در نظر گرفتن اثر حفاظتی اسید آسکوربیک (ویتامین C)، هدف این تحقیق بررسی اثر تجویز این ماده بر نقص حافظه و یادگیری در مدل تجربی صرع لب گیجگاهی در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی به چهار گروه کنترل، کنترل مثبت، صرعی، و صرعی دریافت کننده ی اسید آسکوربیک تقسیم شدند. برای صرعی نمودن حیوانات از اسید کاینیک استفاده شد. اسید آسکوربیک نیز به میزان 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی و از یک هفته قبل از جراحی به حیوان تزریق داخل صفاقی شد. تاخیر های اولیه و در حین عبور در آزمون اجتنابی غیرفعال و درصد رفتار تناوب در ماز Y در پایان کار تعیین شد.
یافته ها
پیش درمان با اسید آسکوربیک باعث کاهش معنی دار رفتار تشنجی حیوانات در مقایسه با گروه صرعی نشد، در مورد تاخیر اولیه نیز تفاوت معنادار از نظر آماری بین گروه ها مشاهده نگردید، تاخیر در حین عبور در گروه صرعی تحت پیش درمان با اسید آسکوربیک نیز نسبت به گروه صرعی تفاوت معنی دار نشان نداد و درصد تناوب در گروه صرعی تحت تیمار با اسید آسکوربیک بطور معنی دار از گروه صرعی بیشتر بود (05/0p<).
نتیجه گیری
پیش تیمار با اسید آسکوربیک در موش صرعی شده هر چند بر توانایی نگهداری اطلاعات و به یادآوری آن ها در آزمون اجتنابی غیرفعال تاثیر ندارد ولی موجب بهبود حافظه فضائی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1260769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!