بررسی و تحلیل راهبردی بنیان های جغرافیایی بحران های ژئوپلیتیکی (با تاکید بر بحران ژئوپلیتیکی قره باغ)

چکیده:
با توجه به نقش مهم شناخت و درک عوامل ایجاد بحران های ژئوپلیتیکی در جهت دهی به سیاست خارجی، هدف این پژوهش تبیین بنیان های جغرافیایی بحران های ژئوپلیتیکی است. از این رو، از نظر هدف، پژوهش حاضر کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی می باشد، و سعی شده است، در دو بخش متفاوت: الف (بخش نظری)، ب (مطالعه ی موردی: بحران قره باغ) بنیان های جغرافیایی بحران-های ژئوپلیتیکی مورد بررسی قرار گیرد تا پس از آن با استناد به مباحث نظری و تجربیات بحران قره باغ به عنوان یکی از معروف ترین بحران های ژئوپلیتیکی، در یک تحلیل راهبردی به تبیین بنیان های جغرافیایی بحران های ژئوپلیتیکی پرداخته است.
بنابراین، این پژوهش از نظر ماهیت محتوا هم نظری و هم راهبردی است، اما طبق نتایج مطالعات این پژوهش، به لحاظ راهبردی بنیان های جغرافیایی بحران-های ژئوپلیتیکی را می توان در سه حوزه ی کاملا متفاوت مبانی جغرافیایی - سیاسی، جغرافیایی - فرهنگی و جغرافیایی - اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار داد. اگرچه این به معنای آن نیست که همه ی بنیان های جغرافیایی بایستی در بحران ژئوپلیتیکی قابل مشاهده باشد. هم چنان که طبق مطالعات این پژوهش در بحران ژئوپلیتیکی قره باغ، نقش بنیان های جغرافیایی - سیاسی و جغرافیایی - فرهنگی کاملا برجسته تر از نقش بنیان های جغرافیایی - اقتصادی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!