وضعیت مصرف انواع شیر در استان آذربایجان غربی و عوامل موثر در سال های 2-1391

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مطالعات نشان دهنده مصرف پایین گروه شیر و فرآورده های آن در کلیه افراد خانوارهای ایرانی می باشد، مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت مصرف انواع شیر در استان آذربایجان غربی و عوامل موثر در سال های 2-1391 انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی (Cross-Sectional) می باشد که بر روی 650 خانوار استان آذربایجان غربی(ارومیه، مهاباد، خوی و 9 روستای تابع) به روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ایدر سال 1392 انجام گرفت. پرسشنامه های دموگرافیک و بسامد مصرف شیر با تکنیک مصاحبه با مادر تکمیل شد. مدیریت داده ها با استفاده از نرم افزار Access و تجزیه و تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، T-test و ANOVA انجام گرفت.
یافته ها
مطالعه حاضر نشان داد که 67درصد خانوارهای مورد بررسی استان آذربایجان غربی آذری، 32درصد کرد و تنها 1درصد سایر قومیت ها بودند. بیشترین سطح سواد سرپرست خانوارها ابتدایی/راهنمایی (38درصد)، و شغل آنان کارکن مستقل (37درصد) بود. نتایج بررسی مصرف شیر در خانوارهای مورد بررسی نشان داد، که هر فرد روزانه تقریبا«نصف لیوان (118میلی لیتر) شیر مصرف می کند. پرمصرف ترین شیر در خانوارهای شهری و روستایی شیر فله گاو (5/62درصد) بود که متوسط مقدار مصرف آن در شهر و روستا به ترتیب 6/22 ± 6/478 و 4/64 ± 4/730 میلی لیتر در هفته گزارش شد. مصرف شیر در خانوارهای آذری بالاتر از سایر قومیت ها بود (05/0 > P). یافته ها نشان داد که خانوارهای شهری بیشتر از روستایی شیر یارانه ای خریداری می کردند، (به ترتیب 55درصد و 20درصد) که پس از قطع یارانه ها، خرید شیر در شهر به نصف کاهش پیدا کرده درحالی که در روستا با قطع شیر یارانه ای خرید شیر عمدتا با شیر فله جایگزین شده، بنابراین تغییری نکرده است.
بحث و نتیجه گیری
در مجموع تحقیق حاضر گویای آن است که پرمصرف ترین شیر در خانوارهای استان آذربایجان غربی از نوع فله (گاو) بود که به طور کلی این مقدار مصرف پایین تر از مقدار توصیه شده می باشد. مهم ترین عوامل موثر در مصرف شیر؛ محل سکونت، قومیت، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانوارها بود. به نظر می رسد که طراحی و اجرای سیاست ها و برنامه های کاربردی به منظور افزایش مصرف شیر، فرهنگ سازی در جامعه از طریق رسانه ها از سوی سیاست گذاران جامعه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!