روش مولکولی ساده برای تایید شناسایی گونه های اصلی قارچ های کاندیدا، آسپرژیلوس و درماتوفیت

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اونیکومایکوزیس توسط درماتوفیت ها، مخمرها و کپک ها ایجاد می شود. جهت شناسایی عوامل مختلف این عفونت که به عنوان یک معضل مهم بهداشتی در جوامع مختلف شناخته شده است باید روش های تشخیصی حساس تر و نوینی جایگزین روش های معمول گردد.
اهداف مشخص این مطالعه شامل اهداف ویژه و کاربردی است که عبارتست از تشخیص صحیح، حساس و سریع عوامل مختلف اونیکومایکوزیس با استفاده از روش مولکولی (از محیط کشت برای راه یابی کار روی بالین) و همچنین مقایسه حساسیت و دقت PCR با روش های معمول آزمایش مستقیم و کشت و جلوگیری از موارد منفی کاذب که در روش های تشخیصی فعلی دیده می شود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک بررسی توصیفی تجربی بوده که روی نمونه های کشت مایع و جامد استاندارد ترایکوفیتون ها، مخمر کاندیدا و کپک آسپرژیلوس صورت گرفته است تا راه برای آزمایش مستقیم مولکولی روی نمونه های بالینی بیماران فراهم شود. در این آزمایش از آغازگرهای یونیورسال قارچ(ITS1 and ITS4) و اختصاصی ترایکوفایتون روبروم (T-rub) استفاده شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر، برای اولین بار در ایران و با استفاده از پروتکل جدید، ظرف 2 ساعت استخراج مستقیم DNA از نمونه های کشت یاد شده صورت گرفت. همچنین مقایسه نتایج روش های آزمایشگاهی معمول مثل آزمایش مستقیم و کشت با روش PCR حساسیت و دقت بسیار زیاد آن را نسبت به روش های یاد شده به اثبات می رساند.
نتیجه گیری
این روش می تواند در آینده با سرعت و دقتی که دارد جایگزین بسیار مناسب و دقیق روش های معمول کشت و آزمایش مستقیم در نمونه های بالینی اونیکومایکوزیس باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!