بررسی راندمان جذب فلزات سنگین (مس، کادمیم و سرب) بر روی برگ گیاه زعفران در محلولهای آبی وتعیین ایزوترمهای جذب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حضور فلزات سنگین در محیط و خصوصا در آب مشکلات بهداشتی زیادی به وجود می آورد. از تکنولوژی های موثر برای حذف آنها استفاده از جاذب ها است وبرخی از این روش ها از نقطه نظر اقتصادی،در دسترس بودن و قدرت حذف بالابر سایر آنها مزیت دارد. هدف از این مطالعه بررسی جذب فلزات سنگین (مس، کادمیم و سرب) توسط برگ گیاه زعفران از محیط های آبی بعنوان یک جاذب در دسترس در منطقه می باشد.
روش بررسی
مطالعه تجربی است که در فاصله زمانی بهار وتابستان سال1392 در مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. از برگ خشک گیاه زعفران مزارع استان خراسان رضوی بعنوان جاذب استفاده شد. آزمایش ها در سیستم ناپیوسته در دمای محیط بر روی نمونه های سنتتیک و واقعی انجام شد. تاثیر پارامترهای PH محلول، دوز جاذب، غلظت اولیه فلزات سنگین و زمان تماس مورد بررسی قرار گرفته و ایزوترمهای جذب تعیین گردید. آزمایشات با دو بار تکرار انجام شد و جهت تعیین میانگین از نرم افزارspss نسخه 15 استفاده گردید.
یافته ها
PHبهینه درحذف فلزات سنگین مس، کادمیم و سرب به وسیله جاذب برگ گیاه زعفرانبرابر5بود. میزان بهینه جاذب برای فلزات به ترتیب(5/0، 5/1و5/1 گرم)وزمانهای تماس تعادلی (45، 90و90 دقیقه) بدست آمد. در این شرایط بهینه راندمان حذف به ترتیب74/55%،89/81%و 56/83% بدست آمد. با افزایش غلظت اولیه مس، کادمیم و سرب در محلول راندمان حذف کاهش یافت. PH نقش مهمتری در میزان جذب فلزات سنگین داشت. در نمونه های واقعی(صنعت مس شهید باهنر و باتری سازی نیرو الکترونیک کرمان) میزان بهینه جاذب (5/1، 2و2 گرم) و زمانهای تماس (60،90و90 دقیقه)بود. در شرایط بهینه راندمان حذف فلزات به ترتیب 12/45%، 78/68% و53/73%بدست آمد.نتایج حاصل از این مطالعه، بیشترین همبستگی را با مدل ایزوترم لانگمویر نشان داد.
نتیجه گیری
براساس نتایج بدست آمده برگ گیاه زعفران قابلیت بیشتری در جذب فلز سرب در مقایسه با مس وکادمیم دارد.ولی جذب مس و کادمیم با انرژی بیشتری صورت می گیرد. با توجه به نتایج آزمایشات و دردسترس بودن برگ گیاه در این منطقه، فصل رویش و ارزانی جاذب میتوان ازاین روشبهعنوان یک روش کاربردیجهت حذف فلزات سنگین ازفاضلابهای صنعتی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!