ارتباط آگاهی، منافع درک شده و موانع درک شده دانش آموزان با رفتار آنها در زمینه ی مصرف صبحانه و میان وعده در مدارس ابتدایی شهر تربت حیدریه

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
رشد و تکامل مطلوب کودکان در گرو تغذیه ی صحیح و عادات غذایی مناسب است. اگر تغذیه کودک مناسب و برنامه ی غذایی وی مطلوب باشد، سلامتی کودک تامین می شود. توجه به تغذیه کودکان از این جهت حائز اهمیت است که حساس ترین و آسیب پذیرترین گروه اجتماع را در مقابل سوء تغذیه و کمبود غذا تشکیل می دهند. این مطالعه جهت تعیین سطح دانش و منافع درک شده و موانع درک شده ی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در رابطه با مصرف صبحانه و میان وعده در سال تحصیلی92 انجام گرفته است.
روش بررسی
در این تحقیق نیمه تجربی 180 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه وارد مطالعه شدند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSSو آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 6/45 درصد دانش آموزان و 5/25 درصد آنها تقریبا هر روز صبحانه مصرف می کردند.نتیجه ی آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین آگاهی و رفتار دانش آموزان رابطه ی همبستگی متوسط و مثبت و بین موانع درک شده و رفتار رابطه ی همبستگی مثبت وجود دارد ولی این رابطه بین منافع درک شده و رفتار مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت دوران کودکی در پیشرفت، تکامل و سلامت کودک، آموزش های مناسب و گسترده تر، ضامن نسلی سالم و کارآمد خواهد بود. و با عنایت به پایین بودن درصد دانش آموزانی که در این مطالعه هر روز صبحانه و میان وعده مصرف می کردند، استفاده از برنامه های آموزشی مدون بر اساس مدلهای تغییر رفتار که باعث ارتقاء رفتارهای تغذیه ای در دانش آموزان شود ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!