مقایسه تقاضاهای خون با شاخص های انتقال خون در بیمارستانهای شهرستان جهرم

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به به هزینه های زیاد آماده سازی و نگهداری و نداشتن الگوی مناسب ذخیره و مصرف خون در بیمارستانهای کشور، مطالعه حاضر با هدف بررسی درخواست و میزان مصرف خون در بخش های مختلف بیمارستانهای شهرستان جهرم و مقایسه آن با شاخص های استاندارد انتقال خون انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی– توصیفی در مدت 3 ماه تعداد 1066 بیمار که برای آنها در بخش های مختلف دو بیمارستان جهرم درخواست ذخیره خون شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات بیماران، بخش بستری، گروه خونی، هموگلوبین و هماتوکریت، تعداد واحد خون درخواستی و تجانس شده و تعداد واحدهای تزریق شده قبل و بعد از عمل جمع آوری شد. شاخص های مرکزی توسط نرم افزار SPSS تعیین و شاخص های انتقال خونC/T ratio، TI و TP محاسبه گردید.
یافته ها
در مطالعه حاضر از 1414 واحد خون درخواست شده، 18/10% از آنها به بیماران تزریق شده است و فقط 38/19% از واحدهای کراس مچ شده مورد استفاده قرار گرفته اند. شاخص های انتقال خونC/T، TP و TI بترتیب 15/5، 52/14 و 26/0 بود و بالاترین و پایین ترین میزان C/Tبترتیب مربوط به بخشهای ارولوژی (18/18) و مراقبت ویژه نوزادان (0/1) بود.
نتیجه گیری
با توجه به شاخص های انتقال خون حاصل شده، تعداد قابل توجهی از خونهای تجانس شده در بیمارستانهای شهرستان جهرم مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای آن دسته از اعمال جراحی که ذخیره خون به صورت تجانس شده ضروری است بایستی براساس معیار الگوی حداکثر درخواست خون برای جراحی اقدام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1265242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!