بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی سیاه دانه (Nigella Sativa) بر یادگیری وحافظه فضایی در موش صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه
حافظه و نقش کلیدی آن در یادگیری از دیر باز مورد توجه انسانها بوده است، به طوری که انسانها همواره در پی راه هایی بودهاند که باعث تقویت حافظه شده و از کاهش و نقص آن جلو گیری کنند در این تحقیق اثر عصاره هیدروالکلی سیاه دانه بر یادگیری وحافظه در موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع تجربی بوده است. برای این منظور 40سر موش های صحرایی نر بالغ با محدوده وزنی 220-180 گرم به 5گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه های شاهد،کنترل(گروه کنترل هیچ ماده ای دریافت نکرد، گروه شاهد 1/.0میلی لیتر سرم فیزیولوژی به صورت گاواژ، تجویز شد). و گروه های تجربی1،2و3 روزانه دوزهای، 100، 200و 400 میلی گرم بر کیلو گرم وزن بدن عصاره هیدروالکلی سیاه دانه به مدت 17 روز دریافت کردند و پس از گذشت12 روز از دریافت عصاره آموزش شروع شده و همزمان با آموزش عمل تجویز عصاره انجام شد و در روز 18 بدون تجویز عصاره تست حافظه از حیوانات با استفاده از ماز بارنز انجام شد.در این مطالعه مدت زمان تاخیری در رسیدن به هدف وتعداد خطا مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در گروه های تحت تجویز عصاره سیاه دانه نسبت به گروه های کنترل وشاهد به طور قابل توجهی یادگیری و حافظه فضایی افزایش یافت.. (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج نشان داده که تجویز عصاره هیدروالکلی سیاه دانه دانه به دلیل داشتن اسید اولئیک و لینولئیک اسید وترکیبات انتی اکسیدانی باعث افزایش حافظه فضای و یادگیری شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1265243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!