بررسی اثرات پروبیوتیک باکتوسل واسید فولیک برفاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهی شیپ (Acipenser nudiventris Lovetsky 1829)

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
ماهی شیپ از جمله ماهیان خاویاری دریای خزر است که برای آبزی پروری مناسب می باشد. پروبیوتیک ها اثرات مفیدی بر سلامتی و رشد موجود میزبان دارند. هدف از این پژوهش بررسی اثر Pediococcus acidilactici و اسید فولیک برفاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهیان شیپ است.
روش کار
تعداد 210 عدد بچه ماهی شیپ با تراکم 10 عدد در هر وان فایبرگلاس در 7 گروه: تیمار1 (4 میلی گرم اسید فولیک)، تیمار2(پروبیوتیک 300 گرم)، تیمار3(اسیدفولیک 4 میلی گرم و پروبیوتیک 200 گرم)، تیمار4 (اسیدفولیک 2 میلی گرم پروبیوتیک 300 گرم)، تیمار5 (اسید فولیک 2 میلی گرم و پروبیوتیک 200)، تیمار6 (اسید فولیک 4 میلی گرم و پروبیوتیک 300 گرم) تیمار 7 شاهد در 3 تکرار به مدت 8 هفته تغذیه شدند. در پایان آزمایش شاخص های خونی و شاخص های ایمنی در آن ها اندازه گیری شد.
یافته ها
بیشترین اختلاف معنی دار تعدادگلبول سفید در تیمار6 مشاهده گردید. ائوزینوفیل هیچ یک از تیمارها با هم اختلاف معنی داری نداشتند. کمترین میزان نوتروفیل و بیشترین میزان لنفوسیت در تیمار شاهد بود. بیشترین تعداد گلبول قرمز، میزان هموگلوبین، هماتوکریت در تیمار 6 و کمترین این شاخص در شاهد، مشاهده گردید. MCH و MCHC تیمارها، اختلاف معنی داری با هم نداشتند اما بیشترین MCV در تیمار 4 با سایر تیمارها دارای اختلاف معنی دار داشت. بیشترین مقدار لیزوزیم در تیمار 6و 5 بود. بیشترین ایمونوگلوبین و IgM در تیمارهای 6 و 5 مشاهده گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق افزودن 4 میلی گرم اسید فولیک با 300 گرم پروبیوتیک در هر تن غذا می تواند در بهبود روند رشد و کارایی غذا نقش مثبتی را ایفا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!