شناسایی باسیلوس سرئوس های انتروتوکسی ژنیک در غذا های گوشتی آماده در شهر زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
بسیاری از سویه های باسیلوس سرئوس باعث مسمومیت غذایی از نوع اسهالی و استفراغی می شوند. بیماری های نوع اسهالی توسط انتروتوکسین های همولیزین HBL، غیرهمولیتیک NHE و سیتوتوکسین K ایجاد می گردد. از آنجا که مصرف غذاهای گوشتی آماده در کشورهای درحال توسعه هم چون ایران رو به افزایش می باشد و نیز گزارش دقیقی در رابطه با میزان آلودگی این باکتری در دسترس نمی باشد، هدف از این پژوهش شناسایی و جداسازی باسیلوس سرئوس های انترو توکسی ژنیک و بررسی شیوع آن است.
روش کار
در این مطالعه وجود باسیلوس سرئوس در 80 نمونه ی مواد گوشتی مختلف (سوسیس، کالباس، همبرگر و کباب های آماده) خریداری شده از فروشگاه ها در شهر زنجان مورد آزمایش قرار گرفت. جداسازی باسیلوس سرئوس با استفاده از محیط کشت اختصاصی استفاده از محیط کشت انتخابی (پلی میکسین، زرده ی تخم مرغ، مانیتول، فنل رد آگار) انجام گردید. آزمون های تاییدی بیوشیمیایی و به دنبال آن تایید مولکولی باسیلوس سرئوس با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد. نمونه های مثبت باسیلوس سرئوس جهت بررسی ژن های کمپلکس NH مورد آزمایش قرار گرفتند.
یافته ها
از 80 نمونه مورد بررسی 32 نمونه آلوده به باسیلوس سرئوس بودند و در بین این تعداد، باسیلوس سرئوس های جدا شده از 14 نمونه حاوی ژن های کمپلکس NHE بودند.
نتیجه گیری
استفاده از تکنیک و روش سریع برای تشخیص حضور باسیلوس سرئوس انتروتوکسی ژنیک در غذا از اهمیت زیادی برخودار است تا از سلامتی غذای مصرفی اطمینان حاصل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!