بررسی تجمع فلزات سنگین نیکل، وانادیوم، سرب و کادمیوم بر حسب اندازه و جنسیت در میگوی وانامی (Litopenaeus vannamei) در مجتمع های پرورش میگوی استان بوشهر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صنعت پرورش میگو می تواند تحت تاثیر آلودگی های ناشی از دریا قرار بگیرد و مشکلات و مسائلی برای آن به وجود بیاورد، تجمع فلزات سنگین در بافت میگو سلامت این آبزی و انسان را به عنوان استفاده کننده از این غذا تهدید می کند. اگر غلظت فلزات سنگین به بیش از حد مجاز در محیط برسند اثرات سمیت فراوانی دارند. هدف از این تحقیق اندازه گیری و میزان تجمع فلرات سنگین(سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم) در بافت عضله ی میگو است.
روش کار
جمع آوری میگو در سه ماه مرداد، شهریور و مهر سال 1391 از دو سایت شیف و حله، از مراکز پرورش میگوی وانامی در استان بوشهر صورت گرفت. نمونه های صید شده پس از تفکیک به دو جنس نر و ماده جهت سنجش میزان فلزات سنگین در بافت عضله از دستگاه پلاروگراف استفاده گردید.
یافته ها
میانگین در سایت حله تجمع کادمیوم در عضله ی جنس نر و ماده ppb004/0، میزان تجمع سرب در جنس نر ppb0211/0 و در جنس ماده ppb0202/0 برحسب وزن خشک بود. در سایت شیف تجمع کادمیوم در عضله ی جنس نر ppb00433/0 و در جنس ماده ppb00378/0، میزان تجمع سرب در جنس نر ppb0218/0 و در جنس ماده ppb0216/0 برحسب وزن خشک به دست آمد. میزان تجمع فلز سرب و کادمیوم در هر دو سایت همبستگی مثبت با طول میگو داشته و میزان جذب دو فلز نیز همبستگی مثبت متوسط داشت. میزان تجمع فلز نیکل و وانادیوم در هر دو سایت حله و شیف توسط دستگاه پلاروگراف قابل تشخیص نبود.
نتیجه گیری
مقایسه ی نتایج فوق با استانداردهای جهانی نظیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که غلظت فلزات سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم کمتر از حد مجاز می باشد، احتمالا میزان تجمع فلزات مورد نظر برای سلامت مصرف کنندگان و هم چنین صادرات این گونه ی پرورشی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!