مطالعه همبستگی گروه های مختلف سنی بر نقش معیارهای عملکرد حرکتی و شاخص های آنتروپومتریک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سن با هماهنگی حرکتی در ارتباط می باشد و آگاهی از تفاوت های سنی در تشخیص تغییرات عملکرد در افراد، ضروری است. با وجود آن که در بسیاری از تحقیقات انجام شده در رابطه با اجرای معیارهای عملکرد حرکتی کلینیکی، تاثیر این تفاوت ها در اجرای آزمون های عملکردی و نیز ارتباط سن با شاخص های آنتروپومتریک بررسی شده اند، هنوز ارتباط این شاخص ها در مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار نگرفته است. از این رو، در این مطالعه ارتباط میان معیارهای عملکرد حرکتی و شاخص های آنتروپومتریک و سن بررسی گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی با اندازه گیری های مکرر بر روی 133 شرکت کننده در دامنه سنی 59 -18 سال و با روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. داده ها با استفاده از اندازه گیری فاکتورهای آنتروپومتریک و ثبت مدت زمان اجرای آزمون های تعادل کلینیکی جمع آوری شدند. سه مدل به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها از شیوه مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته ها
سومین مدل، برازش خوب داده ها را بهتر از مدل های دیگر نشان داد (038/0=Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA)، 992/0 = Comparative Fit Index (CFI) و مجذور کای نیز معنی دار نمی باشد (260/0 = p). همچنین، در این مدل، ضریب استاندارد بین مسیر سن و اجرای آزمون های عملکردی (540/0) و مسیر سن و شاخص های آنتروپومتریک (340/0) معنی دار بود.
نتیجه گیری
سن بر آزمون های تعادل کلینیکی و نیز بر شاخص های آنتروپومتریک موثر می باشد. بنابراین، ضروری است که در انجام تحقیقات تشخیصی کلینیکی در ارزیابی آسیب ورزشی مانند آسیب ورزشی ضربه به سر، شاخص سن به عنوان معیاری تاثیرگذار در مدت زمان اجرای آزمون ها در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!