بررسی ایزوترم و سینتیک جذب سرب و کادمیوم از شیرابه زباله توسط جاذبهای طبیعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
حضور فلزات سنگین در شرابه به دلیل توانایی تجمع پذیری زیستی سلامت موجودات زنده به خصوص انسان را با خطرات بسیاری مواجه می نماید. هدف از این تحقیق بررسی امکان جذب دو فلز سرب و کادمیوم از شیرابه به وسیله زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت و امکان افزایش توانایی جذب این زئولیت توسط اصلاح سطح ان به کمک سورفکتانت HDTMA-Br می باشد.
روش ها
در این مطالعه از زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت به دوصورت اصلاح نشده (NMZ) و اصلاح شده (SMZ) توسط سورفکتانت هگزادسیل تری متیل آمونیوم-بروماید (HDTMA-Br) جهت جذب فلزات سرب و کادمیوم استفاده شد. جهت بررسی توان جذب این دوفلز، متغیرهای چون نوع جاذب، غلظت جاذب و زمان تماس مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه زئولیت استفاده شده توسط آزمایشات X-ray Florescence، طیف X-ray diffraction وBET جهت شناسایی ترکیب مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
اصلاح زئولیتها باعث افزایش راندمان جذب به ترتیب از2/4 و 3/5 درصد به 64/71 و 2/75 درصد گردید. با افزایش غلظت سورفکتانت از 2 به 20 میلی مول بر لیتر راندمان جذب سرب و کادمیوم به ترتیب 71 و 74 درصد افزایش یافت. همچنین مشاهده شد راندمان جذب با افزایش زمان تماس و افزایش نسبت جاذب به محلول، رابطه مستقیم دارد.
نتیجه گیری
اصلاح زئولیتها باعث افزایش چشمگیر جذب فلزات سنگین از ترکیب شیرابه گردید. سرب و کادمیوم به صورت تک لایه ای بر روی زئولیتهای اصلاح شده با سورفکتانت جذب شده و مقایسه مدل های ایزوترم نشان می دهد که ظرفیت زئولیتهای اصلاح شده در جذب سرب بیشتر از کادمیوم بوده ولی کادمیوم با انرژی بیشتری جذب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1094 تا 1107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!