بهداشت قاعدگی در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کرمانشاه درسال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه
قاعدگی یک پدیده منحصرا زنانه و یک دوره ازسیکل باروری زنان می باشد. رفتار بهداشتی خوب در این دوران در پیشگیری از عفونت و تامین نیازهای جسمی و روانی خاص دختران تاثیر قطعی دارد. این مطالعه با هدف بررسی بهداشت قاعدگی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کرمانشاه در سال 1389 انجام گردید.
روش ها
مطالعه توصیفی - تحلیلی حاضر بر روی 535 دانش آموز دختر دبیرستانی شهرستان کرمانشاه در سال 1389 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده هاپرسشنامه سه قسمتی شامل 33 سوال بسته بود که روایی آن با روش اعتبار محتوا و پایایی با روش دو نیمه کردن تاییدگردید. حیطه دانش به دو گروه ضعیف (نمره کمتر یا مساوی20) و خوب (نمره 21 و بیشتر) و عملکرد به سه گروه ضعیف (امتیاز13-1)، متوسط (20-14) و خوب (27-21) تقسیم بندی گردید. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16 و تست های آماری توصیفی و تحلیلی (انجام گردید.
یافته ها
7/53% از دانش خوب برخوردار بودند اما از نظر عملکرد 2/65% در سطح متوسط بودند. میزان دانش با سال تحصیلی دانش آموزان، میزان تحصیلات مادران، شغل پدران، تحصیلات پدران، وضعیت اقتصادی، رشته تحصیلی و محل سکونت ارتباط معنادار آماری داشت (001/0>P). ارتباط بین دانش و عملکرد معنادار بود (001/0>P). میزان دانش خوب و عملکرد خوب در دانش آموزان شهری بالاتربود (001/0>P).
نتیجه گیری
هر چند میزان دانش خوب بیشتر از عملکرد خوب بود اما برای تامین بهداشت قاعدگی راضی کننده نمی باشد. بنابراین باید دختران دانش آموز را در مورد روند و اهمیت قاعدگی و نیز بهداشت آن به خصوص در مناطق روستایی آموزش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!