ارزیابی فراوانی اشرشیا کلی های تولیدکننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در کودکان بستری و سرپایی شهر یاسوج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اشرشیاکلی تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف به دلیل مقاومت گسترده به بسیاری از آنتی بیوتیک های رایج مشکلات درمانی زیادی را ایجاد نموده اند. هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اشرشیاکلی های تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در کودکان بستری و سرپایی شهر یاسوج بود.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی توصیفی بر روی 300 نمونه اشرشیاکلی جداسازی شده از کودکان مبتلا به اسهال مراجعه کننده و یا بستری شده در بیمارستان امام سجاد (ع) و آزمایشگاه های خصوصی شهر یاسوج انجام شد. به منظور تایید سویه های اشریشیاکلی از محیط های کشت انتخابی و آزمون های بیوشیمیایی استفاده گردید. غربالگری فنوتیپی سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف با استفاده از روش دابل دیسک سینرژیسم و حساسیت سویه ها به 13 آنتی بیوتیک با روش دیسک دیفیوژن مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با آزمون آماری مجذور کای آنالیز شدند.
یافته ها
26 درصد از اشریشیاکلی جداسازی شده، قادر به تولید بتالاکتامازهای وسیع الطیف بودند. کودکان کمتر از 2 سال (9/85 درصد) بالاترین میزان ابتلا به سویه های اشیرشیاکلی تولید کننده را داشتند. 5/61 درصد از موارد مثبت اشریشیاکلی تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در بیماران سرپایی و 5/38 درصد در بیماران بستری شناسایی گردید. سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف بیشترین مقاومت را به ترتیب نسبت به آنتی بیوتیک های سفتی زوکسیم (50 درصد)، سفکسیم (4/47 درصد) و نالیدیکسیک اسید (5/38 درصد) و نیز کمترین مقاومت را نسبت به سیپروفلوکساسین (8/3 درصد) و ایمی پنم (6/2 درصد) نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش شیوع قابل توجه اشریشیاکلی تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف را در بیماران نشان داد. بنابراین پایش مستمر و شناسایی سریع این سویه ها می تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش ژن های بتالاکتاماز وسیع الطیف داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1274507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!