مقایسه اختلالات روانشناختی دانشجویان معتاد و کاربران عادی اینترنت در دانشگاه اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت مخصوصا در میان دانشجویان، پیامدهای روانشناختی ناشی از اینترنت توجه بیشتر متصدیان بهداشت روان را می طلبد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اختلالات روان شناختی دانشجویان معتاد و کاربران عادی اینترنت در دانشگاه اصفهان انجام گرفته است.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی – تحلیلی 150 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان که در سال 1388-89 در دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ وSymptom Check List 90-Revised)) SCL_90-R انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری t و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS 17 انجام گرفت.
نتایج
بین اعتیاد به اینترنت با اختلالات افسردگی، جسمانی کردن (خود بیمارانگاری)، اضطراب، وسواس، حساسیت بین فردی، هراس و پارانویا و همچنین شاخص کلی علایم ارتباط معنی داری وجود داشت. علاوه بر این دانشجویان معتاد به اینترنت، نمره بالاتری از کاربران عادی اینترنت در شاخص شدت کلی Global Severity Index) GSI(داشتند، که بر اساس آزمون t این اختلاف معنی دار بود (05 /0 ≥P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اختلال وسواسی - جبری بهترین پیش بینی کننده ابتلا به اعتیاد اینترنتی بود).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای اختلالات روانشناختی در دانشجویان معتاد به اینترنت، بایستی مراقب پیامدهای این پدیده بود. ضمن اینکه آموزش دانشجویان در زمینه استفاده مناسب از اینترنت عامل مهمی در کنترل اعتیاد به اینترنت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1277110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!