بررسی اثر ضد دردی رژیم غذائی حاوی روغن کنجد در موش های صحرائی نر جوان

پیام:
چکیده:
روغن کنجد به عنوان حلال بعضی داروها در بررسی های فیزیولوژیک و فارماکولوژیک به کار می رود. با توجه به این که این روغن دارای مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع و همچنین لسیتین می باشد، می تواند برخی از عملکردهای فیزیولوژیک بدن را تحت اثر قرار دهد. در این تحقیق اثر رژیم غذائی حاوی روغن کنجد به مدت یک، دو و چهار هفته برآستانه درد حاد مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
در این مطالعه از موش های صحرائی نرN-MRIبا وزن 20±200 گرم استفاده شد. حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: 1) گروه کنترل که غذای معمولی دریافت کردند. 2) گروه آزمایش که شامل سه زیر گروه بود. در این زیرگروه ها موش ها بطور متناوب به ترتیب 28، 42 و 56 روز با پلیت های حاوی روغن کنجد10% تغذیه گردیدند. در پایان هر دوره، تست hot plat و یا تست فرمالین انجام گردید.داده ها توسط ANOVAیک طرفه مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج
مقایسه آماری نشان داد که رژیم حاوی روغن کنجد در 28 روز با (P<0.002)و در 42 روز با (P<0.03)و در56 روز با (P<0.005)آستانه درک درد را در مقایسه با رژیم معمولی، در تست hot plate، افزایش داده است.تست آماری L.S.Dبصورت مقایسه Post hoc نشان داد که رژیم حاوی روغن کنجد در 28 روز با (P<0.0001)و در42 روز با (P<0.0003)و در 56 روز با (P<0.0001)درفاز اول و همچنین این رژیم در 42 روز با (P<0.03)ودر 56 روز با (P<0.0005)در فاز دوم توانست بی دردی ایجاد کند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن کنجد می تواند آستانه درک درد را در تستhot plat افزایش داده و در تست فرمالین ایجاد بی دردی کند. به نظر می رسد، وجود برخی مواد مثل لسیتین که پیش از استیل کولین می باشد و یا وجود برخی اسیدهای چرب غیراشباع مثل لینولئیک اسید (با تغییر سیالیت غشا یا دخالت در متابولیسم پروستاگلاندین ها و یا تاثیر بر سیستم گاباارژیک) موجب این امر باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1277923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!