رابطه بین رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان بهداشتی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرس شغلی در روابط فردی با محیط صورت می گیرد که می توان سه عامل مهم آن را ویژگی های فردی شاغل، شرایط کار و برآیند آن دو دانست. استرس باعث به هم خوردن تعادل روانشناختی شده و پیامدهای مختلفی دارد. پیامدهای استرس شغلی منجر به نارضایتی شغلی می گردد. این مطالعه به بررسی ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی در مراکز بهداشتی درمانی پرداخته است.
روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که کارکنان تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر (مراکز، پایگاه ها، خانه ها و شبکه) در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه کار، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سه قسمتی شامل الف) اطلاعات دموگرافیک، ب) پرسشنامه استرس شغلی دیویس وهمکاران (ضریب روایی 701/0 و ضریب پایایی 863/0) و ج) پرسشنامه استاندارد توصیف شغلی اسمیت((JDI (روایی پرسشنامه نیز 93/0) با 6 حیطه بود. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS وارد کامپیوتر شده و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن، t مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج اعلام گردید.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که میانگین نمره رضایت شغلی 1/13± 49/44 به دست آمد. بیشترین رضایت مربوط به حیطه همکاران و کمترین رضایت مربوط به حقوق و مزایا می باشد. میانگین و انحراف معیار نمره استرس 12/18± 21/29 می باشد. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معنی دار معکوسی بین استرس شغلی و رضایت شغلی وجود دارد (001/0>P). در این مطالعه ارتباط معنی داری بین جنس و استرس شغلی به دست آمد، به طوری که زنان استرس شغلی بالاتری را تجربه کردند (001/0 =P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، با افزایش استرس شغلی رضایت شغلی کاهش می یابد. از آنجایی که مراکز بهداشتی درمانی، یک سازمان با مسوولیت مهم در جهت ارتقا سلامت جامعه هستند، پیشنهاد می گردد برای کاهش استرس شغلی و افزایش رضایتمندی کارکنان تدابیری اندیشیده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1278998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!