تاثیر الکتروشوک بر هورمونهای استروژن و پروژسترون تخمدان در مراحل مختلف چرخه استروس موش سوری ماده بالغ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

چرخه جنسی نامنظم در نتیجه ترشح نامناسب هورمونها شایع ترین علت ناباروری است با توجه به اینکه میزان افسردگی در زنان دو برابر مردان است و الکتروشوک یکی از روش های درمانی مورد استفاده در افسردگی می باشد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر شوک الکتریکی بر ترشح هورمونهای جنسی انجام گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی 60 موش سوری نژاد آلبینو (وزن 5/1±28گرم و 12-9 هفتگی) با سیکل جنسی منظم پس از تعیین مراحل چرخه استروس با اسمیر واژن، به 12 گروه 5 تایی: چهار گروه کنترل در مراحل چهارگانه چرخه استروس، چهار گروه دریافت کننده یک شوک در هر یک از مراحل چهارگانه و چهار گروه با دریافت دو بار شوک (فاصله شوکها 4 ساعت) در هر مرحله چرخه جنسی تقسیم شدند. اعمال شوک با دستگاه الکتروشوک آزمایشگاهی و شوک قابل تحمل برای موشها صورت گرفت. نمونه خون از مو شها در همان مرحله دریافت شوک، برای اندازه گیری هورمونهای جنسی جمع آوری و با روش الایزا مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

میانگین سطح سرمی هورمون استروژن تنها در گروه دو بار شوک دریافت کرده مرحله مت استروس (074/0±92/3) نسبت به گروه کنترل این مرحله (118/0±36/4) اختلاف معنی دار نشان داد (05/0P<). تنها در مرحله دی استروس میانگین سطح سرمی پروژسترون گروه یک شوک (243/0±264/5) و گروه دو بار شوک (029/0±24/5) از نظر آماری نسبت به گروه کنترل (102/0±466/5) اختلاف معنی دار نداشت.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که اعمال شوک الکتریکی تنها در مرحله دی-استروس چرخه استروس بر سطح سرمی هر دو هورمون جنسی تاثیر ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!