اثر کنترل مکانیکی جریان خون مغز بر سکته مغزی مدل آمبولیک پس از درمان تاخیری با فعال کننده پلاسمینوژن بافتی در موش صحرایی اوارکتومی شده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

سکته مغزی از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی های طولانی مدت در بزرگسالان است. گزارش شده است که کنترل مکانیکی جریان خون مغز (Mechanical Flow Control، MFC) آسیب ناشی از رپرفیوژن را کاهش می دهد. لذا در این مطالعه اثرMFC بر سکته مغزی مدل امبولیک پس از درمان تاخیری با فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (Tissue Plasmingen Actrivator، tPA) در موش صحرایی ماده اوارکتومی شده بررسی شد.

مواد و روش ها

این مطالعه تجربی بر روی 32 سر موش صحرایی ماده با وزن 200 تا 250 گرم در 4 گروه کنترل (اوارکتومی و القاء سکته مغزی)،MFC (اوارکتومی، القاء سکته مغزی و بستن و باز کردن شریانهای کاروتید مشترک)، tPA (اوارکتومی، القاء سکته مغزی و تزریق tPA) و tPA+MFC (اوارکتومی، القاء سکته مغزی، تزریق tPA و بستن و باز کردن شریانهای کاروتید مشترک) انجام شد. در ابتدا حیوانات اوارکتومی شدند، بعد از گذشت یک ماه، سکته مغزی از طریق تزریق لخته ای به داخل شریان مغزی میانی القاء شد. tPA (mg/kg i.v9/0) در 6 ساعت و MFC در پنج مرحله، 30 ثانیه بستن و 30 ثانیه باز کردن شریان های کاروتید مشترک، در 5/6 ساعت بعد از القاء سکته انجام شد. حجم انفارکتوس، جریان خون مغز و اختلالات نورولوژیک دو روز بعد از القاء سکته اندازه گیری و مقایسه شدند.

یافته ها

حجم انفارکتوس نسبت به گروه کنترل (6/1±32%)، در گروه tPA (2/5±43%) افزایش (05/0p<) و در گروه tPA+MFC (5±17%) بطور معنی داری کاهش یافت (001/0p<). اگرچه تزریق با تاخیر tPA، جریان خون مغز (001/0p<) و اختلالات نورولوژیک (05/0p<) را افزایش داد، ولی بکارگیری MFC در 30 دقیقه بعد از تزریق tPA، هم جریان خون مغز (001/0p<) و هم اختلالات نورولوژیک (05/0p<) را کاهش داد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که MFC متعاقب تجویز با تاخیر tPA اثر محافظت نورونی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!