تاثیر تزریق پیشگیرانه کورتیکواستروئید در کاهش درد سمت آلنار مچ دست در بیماران با شکستگی حاد خارج مفصلی دیستال رادیوس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

شکستگی های دیستال رادیوس یکی از شایع ترین شکستگی ها بوده که از شایع ترین عوارض آن درد باقی مانده سمت آلنار مچ دست می باشد. برای درمان این عارضه ساده ترین راه پیشنهاد شده تزریق کورتیکواستروئید می باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تزریق کورتیکواستروئید در پیشگیری از درد سمت آلنار مچ دست در بیمارن با شکستگی دیستال رادیوس انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 82 بیمار با شکستگی خارج مفصلی دیستال رادیوس که کاندید جا اندازی بسته و پین گذاری از راه پوست بودند، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و کورتیکو استروئید تقسیم گردیدند. گروه کورتیکو استروئید یک تزریق بتامتازون در اطراف استیلوئید آلنا قبل از جاندازی شکستگی دریافت کردند و گروه کنترل پلاسبو (39 نفر) بیماران تا شش ماه پس از عمل جراحی پیگیری شدند. شدت درد بیماران با شاخص آنالوگ چشمی سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. IRCT: 201104062115N1

یافته ها

از 82 نفر که دوره پیگیری را به پایان رساندند، 39 نفر در گروه کنترل (پلاسبو) و 43 نفر در گروه کورتیکواستروئید قرار داشتند. میانگین سنی بیماران در گروه کنترل 62/13±39 سال و در گروه استروئید 23/13±42 سال بود. در پایان دوره سه ماهه پیگیری، تفاوت دو گروه از نظر تعداد افراد بدون درد سمت آلنار مچ دست معنی دار بود (12 نفر در گروه کورتیکواستروئید و 23 نفر در گروه کنترل، 038/0p=)، در حالی که در پیگیری شش ماهه اینگونه نبود (18 نفر در گروه کورتیکواستروئید و 23 نفر در گروه کنترل، 507/0p=)، ولی در هر دوی این زمان ها متوسط میزان اسکور درد در گروه کنترل بالاتر از گروه استروئید بود (89/1±39/2 در مقابل41/1±09/1 در پیگیری سه ماهه و 88/1±92/1 در مقابل 21/1±95/0 در پیگیری شش ماهه) (05/0p<).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه بنظر می رسد تزریق کورتیکواستروئید بصورت پیشگیرانه باعث کاهش شدت درد سمت آلنار مچ دست در بیماران با شکستگی خارج مفصلی دیستال رادیوس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!