بررسی محتوای نگهدارنده ناتامایسین در دوغ های تولیدی کارخانجات لبنی با وضعیت بهداشتی متفاوت در استان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناتامایسین نگهدارنده ای است که جهت کنترل کپک و مخمر در دوغ استفاده می شود در حالی که براساس قوانین سازمان غذا وداروی ایران استفاده از هرگونه نگهدارنده در دوغ ممنوع است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی محتوای نگهدارنده ناتامایسین در دوغ های تولیدی کارخانجات لبنی با وضعیت بهداشتی متفاوت در استان اصفهان بود..
روش ها
این مطالعه مقطعی با هدف بررسی وضعیت مصرف ناتامایسین در استان اصفهان در تابستان 1391 در19 کارخانه لبنی تولید کننده دوغ با وضعیت بهداشتی متفاوت با استفاده از دستگاه HPLC انجام گرفت. جهت ارزیابی وضعیت بهداشتی کارخانجات لبنی تولیدکننده دوغ از فرم ارزیابی برنامه های پیش نیازی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده گردید. قسمت اول فرم؛ شامل 8 سوال مربوط به بهداشت کارگران، قسمت دوم؛ 17 سوال مربوط به تولید و فراوری، قسمت سوم؛ 8 سوال مربوط به شست وشو/ ضدعفونی/ نظافت و قسمت چهارم؛11سوال مربوط به شناسایی خطر و پایش است. پس از تکمیل فرم، کارخانجات به چهار گروه از نظر وضعیت بهداشتی به صورت کاملا«مطلوب، مطلوب، متوسط و نامطلوب تقسیم گردیدند.
یافته ها
نتایج توصیفی این مطالعه نشان دهنده وجود ناتامایسین در چهار نمونه از دوغ های تولیدی در کارخانجات لبنی تولید کننده دوغ با وضعیت بهداشتی متوسط بود. بر اساس نتایج حاصل از فرم؛ به ترتیب، 3 کارخانه (7/15%)، 6 کارخانه (5/31%)، 6 کارخانه (5/31%)، 4 کارخانه (3/21%) از وضعیت بهداشتی کاملا» مطلوب، مطلوب، متوسط و نامطلوب برخوردار بودند.
نتیجه گیری
پیشنهاد می گردد که به کارگیری تدابیر بهداشتی در امر تولید و فراوری به همراه به کارگیری پیش نیازهای مربوط به شناسایی خطر و پایش در راستای اجرای سیستم HACCP، با دقت بیشتری در کارخانجات تولید کننده غذایی انجام گیرد تا بتوان کنترل آلودگی میکروبی در محصولات غذایی را بدون استفاده از نگهدارنده ها عملی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1585 تا 1594
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!