اعمال ناایمن رانندگان تاکسی به عنوان یکی از علل اصلی حوادث ترافیکی در شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تصادفات رانندگی به عنوان یک دغدغه جهانی در حال گسترس در کشورهای در حال توسعه است. از آن جایی که بیشتر تصادفات ترافیکی تاکسی ها ناشی از مسافران آن ها نبوده و به رانندگان تاکسی و دیگر وسایل نقلیه در خیابان ها و افراد پیاده رو مربوط می گردد، در این مطالعه اعمال ناایمن رانندگان تاکسی های خطی تهران، به عنوان گروه بزرگی از رانندگان حرفه-ای بررسی شده است.
روش بررسی
به دلیل وجود نظم تقریبی در کار رانندگان تاکسی های خطی نسبت به بقیه به ویژه از لحاظ ساعات و طول مدت کار روزانه، به عنوان جامعه مورد مطالعه در این پژوهش انتخاب شد. چک لیست اعمال ناایمن با 30 سوال تهیه و توسط افراد آموزش دیده با سوار شدن در تاکسی به عنوان مسافر تکمیل گردید. نتایج با نرم افزار SPSS 18 و آزمون تی تست و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بیشتر رانندگان تاکسی های خطی تهران (2/57 درصد) دارای ارزان ترین اتومبیل های تولید داخل یعنی پراید و پیکان هستند. فراوانی کل اعمال نا ایمن رانندگان تاکسی های خطی تهران در حدود 5/52 درصد است و بیش از 46 درصد از اعمال ناایمن رانندگان بررسی شده دارای فراوانی بالای 80 درصد هستند. نیمی از رانندگان تاکسی های خطی شهر تهران از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند و اکثر قریب باتفاق آنها (6/95%) نسبت به بستن کمربند ایمنی توسط مسافران بی توجه هستند. کیلومتر شمار 4/35 درصد از تاکسی های مشاهده شده خراب بود و این نکته بسیار مهمی در مبحث داوری های ادراکی رانندگان می باشد.
نتیجه گیری
برابر نتایج مطالعه حاضر فراوانی اعمال ناایمن در بین رانندگان تاکسی شهر تهران بسیار بالا می باشد و بنابراین انجام برنامه های مداخلاتی موثر در راستای ارتقای نگرش ایمنی و کنترل اعمال ناایمن رانندگان تاکسی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!