وضعیت مصدومان سوانح و حوادث مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوانح و حوادث از مهم ترین علل ابتلا و میرایی در جهان محسوب می شوند. ایران یکی از کشورهای با میزان بالای سوانح و حوادث به شمار می رود. هدف از این مطالعه بیان بررسی وضعیت مصدومان ناشی از سوانح و حوادث مراجعه کننده به اورژانس مراکز پزشکی و بیمارستان های زیرپوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است. همه مراجعین با علت سوانح و حوادث که از اول فروردین تا آخر اسفند 1391 به اورژانس بیمارستان های زیر پوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. طبقه بندی اطلاعات سوانح و حوادث بر اساس ویرایش دهم طبقه بندی جهانی بیماری ها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 صورت گرفت.
یافته ها
در مجموع 248438 نفر بررسی شدند. 7/67% از افراد مرد و 3/32% زن بودند. ضربات (41 درصد)، حوادث ترافیکی (17 درصد) و سقوط (5/9 درصد) به ترتیب شایع ترین علل گزارش شده سوانح و حوادث بودند. وقوع صدمات بیشتر در گروه های سنی 15 تا 24 ساله و 25 تا 34 ساله (4/50 درصد) بود. بیشتر حوادث در مناطق شهری اتفاق افتاده بود. در مجموع 722 مورد مرگ به دنبال سوانح و حوادث ثبت گردید. ارتباط معنی داری بین نوع حادثه و محل حادثه، جنس و نوع حادثه، گروه سنی و محل حادثه، گروه سنی و نوع حادثه (p<.001) ملاحظه گردید.
نتیجه گیری
حوادث ترافیکی بخش بزرگی از سوانح و حوادث را تشکیل می دهند. مردان، جوانان و گروه های مولد جامعه مهم-ترین قربانیان حوادث به شمار می روند. آمار فوتی ها و معلول ها نشانگر میزان واقعی فوتی ها و معلول ها نمی باشد. مداخله دست اندرکاران پیشگیری از حوادث به ویژه در پیشگیری حوادث در خیابان ها و منازل، ضروری نظر می رسد. بهبود سیستم ثبت مصدومان و فرایندهای مربوطه برای امکان بهره برداری بهتر از اطلاعات لازم به نظر می رسد. اطلاع رسانی وضعیت مصدومان ناشی از سوانح و حوادث به دست اندرکاران پیشگیری از حوادث، آموزش به گروه های هدف به ویژه آموزش قوانین و مقررات رانندگی، در کاهش سوانح و حوادث مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!