اثر حذف حلال بر قدرت باند ریزکششی سیستم های Etch and Rins با اعمال فشار ادهزیو به عاج خشک و مرطوب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه استفاده از سیستم های ادهزیو در روش های ترمیمی بسیار معمول است و بخش عمده ای از درمانهای دندانپزشکی را تشکیل می دهد. وجود حلال و یا عدم وجود آن در روی عاج بر روند باند در سیستم های Etch and Rinse موثر می باشد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه ارزیابی قدرت باند ریز کششی ادهزیوهای دو مرحله ای حاوی حلال یا فاقد حلال، به عاج خشک و مرطوب با اعمال فشار ماده ادهزیو به عاج می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی چهل دندان مولر سوم انسانی انتخاب و به صورت تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند. عاج سطحی حذف شده و پس از اچینگ، یک لایه ادهزیو با نیروی مالشی شدید روی سطح نمونه ها به کار برده شد. گروه های مورد آزمایش شامل: گروه 1: ادهزیو حاوی حلال به کار رفته بر روی عاج خشک. گروه 2: ادهزیو بدون حلال به کار رفته بر عاج خشک. گروه3: ادهزیو حاوی حلال به کار رفته بر عاج مرطوب. گروه 4: ادهزیو بدون حلال به کار رفته بر عاج مرطوب. گروه 5 (کنترل): ادهزیو به کار رفته بر طبق دستور کارخانه سازنده. بر روی هر نمونه ترمیمهای کامپوزیتی ساخته شده و سپس در راستای عمود بر سطح چسبندگی با سطح مقطع یک میلی مترمربع برش داده شد و به وسیله دستگاه Universal Testing Machine تحت نیروی کششی قرار گرفتند. نوع شکستها ثبت و داده های استحکام باند ریز کششی نمونه ها از طریق آزمون ANOVA دو سویه آنالیزشدند. کلیه عملیات آماری با نرم افزار SPSS ویرایش 2 و در نظر گرفتن خطای α برابر 05/0 انجام گردید.
یافته ها
اگر چه بالاترین قدرت باند در گروه اول (ادهزیو حاوی حلال بر عاج خشک) و کمترین میزان آن در گروه 4 (ادهزیو فاقد حلال بر عاج دو بار مرطوب شده) به دست آمد، اما آنالیز واریانس یک سویه، اختلاف آماری معنی داری بین گروه ها نشان نداد.
نتیجه گیری
با وجود محدودیتهای این مطالعه و بر اساس نتایج مطالعه حاضر، حضور حلال برای دستیابی به قدرت باند بالا به عاج خشک و مرطوب در صورت اعمال ادهزیو با شدت بیشتر، یک عامل ضروری نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!